Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som dominerar i Cannes

Publicerad: 18 juni 2013, 10:12

Dumb ways to die av McCann Melbourne.

"Dumb ways to die" är den stora vinnaren hittills i Cannes Lions med två Grand Prix av fyra möjliga. Bakom kampanjen för Metro Trains står McCann Melbourne.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Redan på förhand var "Dumb ways to die" en storfavorit i Cannes. Filmen på Youtube har nära 50 miljoner starter, och kampanjen har fått ett otal parodier gjorda på sig. Under kampanjperioden klättrade den specialgjorda låten upp på topplistorna världen över.

Hittills har Dumb Ways to die vunnit Grand Prix i både PR och Direct. Med stor sannolikhet kommer det att bli fler lejon under veckan. Under gårdagens presskonferenser hyllades den unisont. Forsman & Bodenfors Anna Qvennerstedt sa bland annat:
– Det finns en komplicerad mekanik nu i många kampanjer. Kvaliteten i vinnaren är en tonalitet och idé som skär igenom all logik. Den går rakt in i hjärtat på många. Den sortens kommunikation är det svåraste att lyckas med. Jag tycker att det är ungefär vart femte år som jag ser reklam som jag blir så överrumplad av.

Förutom filmen använde McCann de flesta kanalerna för att påminna om att man ska vara försiktig vid tågstationer. I vår har det blivit Best in Show i bland annat One Show, New York Festival, Webby Awards och en rad lokala priser i Australien.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.