Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 juni 2010, 07:37
I helgen invigdes Fotografiska. Men kampanjen som ska locka besökare är på väg att försvinna. Affischerna med verk från utställningarna är nämligen ytterst stöldbegärliga.
Inte mycket kvar av Fotografiskas reklamkampanj. Foto: Ord & Bild
1993 var den nu döda fotomodellen Anna Nicole Smith Hennes & Mauritz underklädesmodell. Kampanjen fick extremt höga observationsvärden i den mån den gick att få syn på. Bilderna i kampanjen var nämligen ett hett byte för unga killar.
Nu har Fotografiska drabbats av ett liknande fenomen. När Per Andersson, projektledare på Ord & Bild, tog rulltrappan i Stockholms tunnelbana, där kampanjen visas var den nästan helt nedplockad. Bilderna i kampanjen kommer från stjärnfotograferna Annie Leibovitz, Lennart Nilsson och Vee Speers som ställer ut på konsthallen.
– Men även de affischer utan bilder har försvunnit, säger Per Andersson.
Är det här bra eller dåligt?
– Det kan man diskutera. Om allt är borta är det självklart inte bra, men om det blir en stor snackis som lockar folk kan det ju vara positivt.
Tobias Rydergren