Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som försvann

Publicerad: 1 juni 2010, 07:37

I helgen invigdes Fotografiska. Men kampanjen som ska locka besökare är på väg att försvinna. Affischerna med verk från utställningarna är nämligen ytterst stöldbegärliga.


Ämnen i artikeln:

FotografiskaOrd&Bild

Inte mycket kvar av Fotografiskas reklamkampanj. Foto: Ord & Bild

1993 var den nu döda fotomodellen Anna Nicole Smith Hennes & Mauritz underklädesmodell. Kampanjen fick extremt höga observationsvärden i den mån den gick att få syn på. Bilderna i kampanjen var nämligen ett hett byte för unga killar.

Nu har Fotografiska drabbats av ett liknande fenomen. När Per Andersson, projektledare på Ord & Bild, tog rulltrappan i Stockholms tunnelbana, där kampanjen visas var den nästan helt nedplockad. Bilderna i kampanjen kommer från stjärnfotograferna Annie Leibovitz, Lennart Nilsson och Vee Speers som ställer ut på konsthallen.
– Men även de affischer utan bilder har försvunnit, säger Per Andersson.

Är det här bra eller dåligt?
– Det kan man diskutera. Om allt är borta är det självklart inte bra, men om det blir en stor snackis som lockar folk kan det ju vara positivt.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

FotografiskaOrd&Bild

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.