Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som ger hopp, effekt – och vinst

Publicerad: 15 oktober 2014, 14:00

Barncancerfonden och byrån Ingo prisas.

Barncancerfonden vinner kategorin ”Ideellt” med kampanjen ”Fyll stolen med hopp”, gjord av Ingo.


Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden100-wattaren

Barncancerfondens och Ingos ville utveckla befintligt kommunikationskoncept – den blå stolen – i en mer ”hoppfull riktning”, men samtidigt förädla stolen som blivit en sådan framgångsrik symbol för Barncancerfonden.

Målet var att öka totalt insamlade medel, svarsfrekvens och snittgåva för DM-utskicket i jämförelse med föregående år.

Och kampanjen slog väl ut – resultaten nådde en all-time-high för Barncancerfonden. Totalt insamlade medel under kampanjperioden: 35 425 018 kr, en ökning med 33,8 procent mot föregående år. För DM-utskicket blev totalt insamlade medel 5 907 184 kr, en ökning med 24,2 procent mot föregående år. Svarsfrekvensen landade på 13,68 procent, en ökning med 13,2 procent och den genomsnittliga gåvan var 211 kr, en ökning med 10,5 procent mot föregående år.

Juryns motivering:
"Tanken på att barn får cancer är outhärdlig. Vi har lärt oss känna igen den tomma stolen. Med den enkla förändring man gjort i den här kampanjen lyckas man ta steget från ödesmättad tomhet till en spirande hoppfullhet. Den blå stolen är nu en symbol för hopp. Med insikt och ödmjukhet visar man på det sättet att fler och fler barn överlever sin sjukdom tack vare forskning. Hoppfullheten säger också att gåvor till fonden gör nytta. På riktigt. Tillsammans ger den hoppfulla blå stolen och det bästa insamlingsresultatet hittills Barncancerfonden årets vinnare i 100 watt i kategorin Ideellt."

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.