Reklam
Kampanjen som gör komik av digital marknadsföring
Publicerad: 23 augusti 2019, 07:27
I Catalinas senaste kampanj existerar en verklighet där skämt om attribueringsmodeller kan resultera skrattsalvor.
Ämnen i artikeln:
ReklamTidigare i år kom Catalina, ett amerikanskt företag specialiserat på dataanalys, ut ur rekonstruktion. När man nu gör comeback i det offentliga rummet försöker man presentera en lättsam bild av sig själv.
Om du jobbar med digital marknadsföring har du kanske hamnat i en situation där du berättat om ditt jobb och råkat bli lite för detaljerad, så detaljerad att du pratar om multi touch-attribution, hur X stor del av kundbasen står för Y del av den totala delen av försäljningen och hur konsumenter av en vara tycks vara samma grupp som lägger ned en annan i kundvagnen. Förmodligen är det här dina åhörare börjar zona ut och fundera på hur de ska ta sig därifrån.
I den senaste kampanjen, "Retail Nerds", från Catalina existerar ingen sådan verklighet. Där är dina samtalskollegor enormt intresserade av att lyssna på dig prata segmentering och kan till och med skratta åt det. Kampanjen kommer att gå på en rad amerikanska branschsajter, en målgrupp som förmodligen kan känna igen sig.