Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kampanjen som gör komik av digital marknadsföring

Publicerad: 23 Augusti 2019, 07:27

I Catalinas senaste kampanj existerar en verklighet där skämt om attribueringsmodeller kan resultera skrattsalvor.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Tidigare i år kom Catalina, ett amerikanskt företag specialiserat på dataanalys, ut ur rekonstruktion. När man nu gör comeback i det offentliga rummet försöker man presentera en lättsam bild av sig själv.

Om du jobbar med digital marknadsföring har du kanske hamnat i en situation där du berättat om ditt jobb och råkat bli lite för detaljerad, så detaljerad att du pratar om multi touch-attribution, hur X stor del av kundbasen står för Y del av den totala delen av försäljningen och hur konsumenter av en vara tycks vara samma grupp som lägger ned en annan i kundvagnen. Förmodligen är det här dina åhörare börjar zona ut och fundera på hur de ska ta sig därifrån.

I den senaste kampanjen, "Retail Nerds", från Catalina existerar ingen sådan verklighet. Där är dina samtalskollegor enormt intresserade av att lyssna på dig prata segmentering och kan till och med skratta åt det. Kampanjen kommer att gå på en rad amerikanska branschsajter, en målgrupp som förmodligen kan känna igen sig.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.