Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som har räddat livet på en halv miljon bebisar

Publicerad: 29 september 2015, 12:46

Samla Hayek har som ambassadör gett kampanjen draghjälp

Hur många kampanjer utrotar sjukdomar? Pampers insats i samarbete med Unicef har räddat 500 000 nyfödda i 17 länder.


Ämnen i artikeln:

UnicefKampanj

Världen är full av syftesdriven kommunikation, men kan någon påstå att de utplånat en sjukdom i något land. Det kan Pampers skryta med. Kampanjen "One Pack = One Vaccine" från det Procter & Gamble-ägda bolaget har haft en nyckelroll i Unicefs försök att effektivt bekämpa neonatal stelkramp i 17 afrikanska och asiatiska länder, skriver AdAge.

Kampanjen drog igång 2006 och Unicef och Pampers fortsätter nu med ambitionen att utplåna sjukdomen i ytterligare 20 länder. Sammantaget har Pampers försäljning genererat 300 miljoner vaccinationer för 100 miljoner kvinnor. Det innebär att man räddat livet på 500 000 bebisar.

– Hur många gånger i ditt liv kan du säga "jag har varit med att utlåna en sjukdom"? Vi gillar att det var något vi kunde mäta och resultaten var verkligen belönande, säger Nada Dugas kommunikationschef för Procter & Gambles baby och kvinnovårdsprodukter till AdAge.

Idéen kom genom att Pampers letade efter ett baby-relaterat syfte de kunde stötta. Unicef bistod med information om sjukdomen. Det som behövdes var pengar till att utlåna en sjukdom som fallit bort från regeringarnas radar.

Under nio år har initiativet fått draghjälp av kändisar som Emma Bunton och Salma Hayek som också fungerat som kampanjens ambassadör. Bland annat har skådespelaren pratat om sjukdomen i Oprah Winfreys show 2008.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

UnicefKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.