Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som kartlägger dina chokladvanor

Publicerad: 13 oktober 2010, 15:03

Vilken chokladtyp är du? Det lyfter Marabou fram i en av sina största kampanjer för året, när man kartlägger svenskarnas chokladbeteende.


Ämnen i artikeln:

StarcomStoråkers McCannPrime PRMarabouOgilvy

I Marabous nya kampanj, som släpps brett i nästa vecka vill chokladtillverkaren sätta ”chokladspråket” som en självklar del i det svenska språket. Såsom det finns ett blomsterspråk.

Det tar man fasta på i nya kampanjen Chokladkoden där man undersökt svenskarnas personligheter kopplat till chokladkonsumtion. Chokladkoden är namnet på det nya  kampanjkonceptet där man tagit reda på hur svenskarnas chokladkonsumtion kan kopplas till deras beteenden, intressen och livsstilar.

Navet i kampanjen är sajten marabou.se/chokladkoden där besökaren kan göra ett kortare personlighetstest för att sedan få sin personliga Chokladkod, kopplad till en chokladprofil som visar ditt troliga konsumtionsmönster samt en kort beskrivning av din personlighet. Med hjälp av Facebook kan besökaren jämföra sina resultat med sina vänner och ta reda på hur väl de är chokladkompatibla, det vill säga hur väl personligheter och smak stämmer överens. På sajten ska också Sveriges bästa Marabouchoklad koras. Allt under grundtanken:    ”Alla har en Chokladkod, vilken är din?”

Kampanjen lanseras brett under v 42 med stöd i tv, banners och butiksmaterial.

Fakta

Marabou
Malin Jönsson, Manager Marketing Chocolate Sweden/ Finland
Maija Wallin, Brand Manager Countlines, Daim and Toblerone
Cecilia Lindau, Category Trade Manager Confectionery & Biscuits

Prime – Koncept, PR och sociala medier
Projektledare: Robert Aras
Sociala medier: Ola Granfeldt och Carl Adam Frisk
Copy: Sara Boisen
Projektadmin: Lovisa Sunnerholm
Kreatör: Caroline Jungsand
Kundansvarig: Johan Seidefors

Storåkers – Butiksaktiviteter och TV-reklam
Projektledare/Kundansvarig: Per Smedfors
AD: Dan Fredrikson
Copy: Max Piltz
Grafisk form: Petra Nilsson
Produktionsledare: Jessica Olérs

Gimlet – Webbyrå (sajt och Facebookapplikation)
Projektledare: Sofia Ojde
Grafisk design: Marcus Andersson
Utvecklare, frontend: Christian Östman och Love Hallström Mayrhofer
Utvecklare, backend: Richard Livesey
Kundansvarig: Jonas Hyséus

Ogilvy – Onlinebanners
Planner: Thomas Weigle
Creative Director: Christina Knight
Art Director: Attila Kiraly
Account Manager: Heléne Daniels
Digital Director: Rob Scutt
Digital Account Manager: Oscar Corsvall
Web Designer: Fredrik Lundberg
Web Final Art: Sanna Nilsson

Starcom – Mediabyrå
Projektledare: Annelie Odén
Media strateg/ Kundansvarig: Helen Landberg

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.