Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 december 2015, 12:30
Ur Carlsbergs julkampanj.
Foto: Satumaa Family Business
Öljätten Carlsberg vill att du satsar på alkoholfria drycker i jul. Nu inleder de en av sina största kampanjer någonsin med hjälp av WDW Creative och Satumaa Family Business.
I dagarna publicerade Carlsberg Sverige en undersökning bland 1 000 personer i olika åldrar om deras syn på alkoholfria alternativ på julbordet. I undersökningen framkommer det att hälften av svenskarna, 53 procent, någon gång köpt alkoholfri öl. 56 procent skulle vilja göra det. Därför satsar Carlsberg hårt på alkoholfritt i sin nya julkampanj.
Nu lanserar Carlsberg kampanjen "Okorkat", där de arbetat fram konceptet tillsammans med WDW Creative och annonserna med Satumaa Family Business. Den digitala annonseringen har redan börjat hos bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet. I kampanjen ingår även pimpade lastbilssidor, butiksdemos, utomhus och printannonser i Fri Köpenskap och Ica Nyheter.
– Okorkat är vårt initiativ för att få fler att göra ett smart och medvetet val. Jul är en relevant period där mat och dryck står högt i kurs – därför inleder vi den här alkoholfria kampanjen, säger Henric Byström, kommunikationsdirektör på Carlsberg, till Resumé.
Företaget hoppas även kunna öka försäljningen genom att köra demos i cirka 85 butiker runt om i Sverige.
– Det är fördelaktigt att alkoholfri öl finns där du handlar mat. Vi har jobbat väldigt intensivt med Carlsberg non alcoholic sedan vi lanserade sortimentet under 2006. Vi har då identifierat att en viktig orsak till att överväga alkoholfri öl är helt enkelt att smaka och uppleva det.
Vad har ni för kampanjbudget?
– Det vill jag inte säga. Men det här är den största satsningen på alkoholfri öl vi har gjort. Vi har heller aldrig tidigare annonserat alkoholfritt utomhus, säger Henric Byström.
Kampanjen pågår fram till jul.