Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kampanjen som ska få nyanlända och svenska ungdomar att prata

Publicerad: 20 Februari 2018, 09:54

Reach for Change, Tele2 och Nokia vill stärka integreringen mellan nyanläda och svenska ungdomar. Nu lanserar de realtidsöversättningsappen Sho för att underlätta samtal mellan människor med olika bakgrund.


Ämnen i artikeln:

Tele2ReklamNokia

Den ideella Kinnevikstiftelsen Reach for Change har sedan starten 2009 arbetat för att stärka sociala entrepenörer genom sitt inkubatorprogram.

Nu teamar de upp sig med telekombolagen Tele2 och Nokia och lanserar appen Sho – en app som genom Microsofts translator-teknik ska underlätta samtal mellan nyanlända och svenska ungdomar. I en ny kampanj, framtagen av Bloomy Ideas, bjuds arabisk- och engelsktalande ungdomar in att testa appen. Appen kan även översätta samtal från franska och spanska.

– Genom att bjuda in människor att testa tjänsten vill vi lära oss mer om hur vi kan använda tekniken för att skapa så stor skillnad som möjligt. Det här är en ny typ av samarbete för oss, där vi tillsammans med våra partners utvecklar lösningar för att bryta utanförskap, säger Jon Goland, kommunikationschef, Reach for Change.

I kampanjfilmerna får tittaren möta 18-åriga Tala som kommit till Sverige från Syrien. I en serie filmer, regisserade av Lukas Hammar, testar hon appen tillsammans med den svenska tonåringen Cornelia.

– För människor som har svårigheter med att lära sig språk tror jag den här tjänsten kan göra det lättare att starta ett nytt liv i Sverige. I början träffade jag bara människor från mitt område, men när man väl har fått den där första kontakten blir det mycket lättare att lära känna fler svenskar, säger Tala.

Sho är resultatet av Reach for Changes Share the brief-kampanj från förra året där de utmanade entrepenörer att lösa olika briefer med inriktning på integration bland unga.

– Tele2 strävar alltid efter att innovera och att skapa bättre liv för barn, i detta projekt får vi kombinera dessa passioner. Jag skulle vilja tacka ungdomarna som hjälpt oss utforska teknologin och jag ser fram emot den positiva förändring vi kan skapa tillsammans med Reach for Change och Nokia, säger Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Tele2.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tele2ReklamNokia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.