Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som vill få kidsen att fimpa – innan det är för sent

Publicerad: 7 juni 2016, 09:28

A Non Smoking Generations kampanj.

Med provokativa budskap vill A Non Smoking Generation få unga att avstå från rökning. Byrån som ligger bakom är Joakim Jonassons New.


Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

Igår gick A Non Smoking Generations nya kampanj upp som har gjorts av byrån New i samarbete med Clear Channel. Tanken är att anpassa budskapen till de stundande skolavslutningarna och koppla det till rökningens hälsorisker. Budskapen går i stil med:

"Du börjar ung och slutar för ung" och "Att sluta röka är enkelt, bara fortsätt".

I Sverige röker i genomsnitt var tredje elev i årskurs två på gymnasiet. Majoriteten börjar i årskurs ett och i vissa skolor är tobaksbruket bland elever så högt som 60 – 70 procent, hävdar organisationen.
– Fokus i tobaksdebatten ligger idag på vuxnas frihet att bruka tobak istället för vad som är bäst för våra barn och unga. Hur många är det egentligen som saknar att man inte längre får röka på flyg eller när man är ute på krogen? Alla restriktioner och förhållningssätt som kan hjälpa nästa generation att slippa växa upp med tobak och rökning som norm, borde vara självklara, menar Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation.

Kampanjen syns på utomhustavlor och på A Non Smoking Generations sajt.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

A non smoking generation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.