Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som vill tystas ner

Publicerad: 9 september 2008, 07:49

För ett år sedan genomförde Läkare utan gränser den uppmärksammade aktionskampanjen ”Rädda liv – sms:a bort en kista”. Kampanjen var framtagen av Saatchi & Saatchi. Nu kommer nästa stora insamlingskampanj för organisationen. Denna gång ska ljudet av bland annat en våldtagen 12-åring få fler att skänka pengar.


Bild från Norrmalmstorg. Foto: Linda Fagerlind

Fältarbetarna i Läkare utan gränser möter dagligen människor runt om i världen som blivit utsatta för våld och hot om våld. Enligt organisationen kan tillgången till sjukvård för dessa personer vara en fråga om liv eller död. Med kampanjen ”Få tyst på eländet” , som startade klockan 08:40 idag måndag på Norrmalmstorg i Stockholm, vill organisationen lyfta sakfrågan om hur våld påverkar folks vardag samt få fler att skänka pengar.

– Läkare utan gränser kan inte stoppa allt elände men vi vill visa att vi kan ge hopp. Många människor lever i en väldigt instabil tillvaro och vi vill med den här kampanjen berätta om deras vardag, säger Anneli Eriksson, ordförande för Läkare Utan Gränser.

I september förra året ställde reklambyrån Saatchi & Saatchi ut barnkistor runt om i Stockholm. Kampanjen, som skulle lyfta fram frågan om undernäring, blev enormt uppmärksammad i media och hyllades internt av reklambranschen, bland annat genom vinster i olika tävlingar.

Bild från Norrmalmstorg

Den nya kampanjen består av 150 ljudlådor som från och med idag kommer att placeras ut i åtta städer runt om i Sverige. Lådorna kommer att finnas i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Uppsala, Umeå, Jönköping och Örebro. Från lådorna, som endast är försedda med en kortare text om varför man ska skänka pengar, hörs ljudet av till exempel en våldtagen tolvåring i Kongo-Kin­shasa, en brännskadad pappa i Sudan, en skottskadad åttaåring i Haiti och en blivande mamma i Somalia. Ljuden är inspelade av skådespelare.

– Enkelheten var enormt viktig. Det var enkelheten i kombination med ett starkt budskap som gjorde förra årets kampanj så lyckad och det var vi noga med att hålla kvar vid i årets kampanj, säger Adam Kerj , copywriter på Saatchi & Saatchi.

Budget för kampanjen, som kommer att gå under cirka fyra veckor, är en miljon kronor. Organisationen får dock väldigt mycket gratismedia och den verkliga budgeten skulle därför ha varit betydligt högre. Kampanjen backas även upp av print, reklamfilm samt webb.

Den nya kampanjsajten

Hur mycket fick ni in på förra årets kampanj?
– Förra året körde vi bara en vecka och var dessutom koncentrerade till Stockholm. Då fick vi in 14 000 sms-gåvor. Sedan ringde vi upp dem med hjälp av telemarketing och erbjöd dem att bli månadsgivare. Totalt har vi på ett år fått in 900 000 kronor från dem som valde att bli månadsgivare, säger Catherine Johnsson, press- och informationsansvarig på Läkare utan gränser. Hon tillägger.
– Men det är viktigt att påpeka att det inte bara är en insamlingskampanj. För oss är det minst lika viktigt att nå ut med budskapet. Det lyckades verkligen kistkampanjen med och vi hoppas att den här ska ge ännu bättre resultat.

Vad hoppas ni på med årets kampanj?
– Att människor ska stanna upp, lyssna till ljuden och reflektera över vad de hör, säger Anneli Eriksson.

En patient på Läkare Utan Gränsers klinik i Birao i Centralafrikanska republiken. Foto: Marja Scholten

Även reklamfilmerna, som startar på onsdag, kommer att bestå av enbart ljud och samma enkla text som på lådorna. Dessutom testar reklambyrån denna gång ett samarbete med olika bloggare.
– Förra gången märkte vi av att ett flertal bloggare skrev om kampanjen och att de tipsade kompisar och andra att skänka pengar. Nu har vi gjort det ännu lättare för dem genom att de kan starta en egen insamling på deras sajt, säger Kristoffer Triumf, copywriter på Saatchi & Saatchi.

Insamling kommer bland annat att finnas på vagabond.se, englasshowroom.com och på tjuvtittat.se.

Det är inte första gången Läkare utan gränser gör aktionskampanjer. 1999 lät organisationen flera personer trumma i hundra timmar på Strömparterren i Stockholm. Slagen var en tribut till de 800 000 människor som dog i massakern i Rwanda fem år tidigare. Och 2001 byggde Läkare utan gränser upp ett flyktingläger i Kungsträdgården i Stockholm.

Mediebyrå för kampanjen är Mindshare. Masterplan har varit med och tagit fram reklamfilmen och för webb svarar Pronto Communication. Lådorna är gjorda av Talkback Design.

Ljudfilen "Skicka vård till en våldtagen tolvåring i Kongo-Kin­shasa"

Ljudfilen "Skicka en kirurg till en skottskadad åttaåring i Haiti"

Läkare utan gränser

Byrå: Saatchi & Saatchi
Arbetsgrupp:  Jonas  Björlin projektledare, Maria Lindskog Klasén produktionsledare,  Mårten Hedbom  ad, Kristoffer Triumf copy,   Adam  Kerj  cd
Ljudlådor: Talkback Design
Film: Masterplan
Ljud: Morgankane
Internet: Pronto Communications
Media: Mindshare
PR: Pronto Communications och Läkare utan gränser

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.