Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen som visar att du blir rikare av att återvinna

Publicerad: 22 januari 2015, 09:13

Tre av Avfall Sveriges affischer

För att uppmuntra till hållbar konsumtion lanserar Avfall Sverige tillsammans med alla kommuner märkningen "Miljönär-vänlig" för alla som lagar, lånar och återanvänder. Bakom kampanjen står reklambyrån The Fan Club.


I Sverige har vi en tradition av tt ta hand om det avfall som uppstår i samhället. Avfall Sverige jobbar utifrån grundproblemet – att det uppstår för mycket avfall. Överkonsumtion i samhället förbrukar råvaror och energi som bidrar till miljö- och klimatpåverkan. Därför inför Avfall Sverige tillsammans med Sveriges kommuner en märkning som syftar till att inspirera till en mer hållbar konsumtion.

– Märkningen Miljönär-vänlig har tagits fram av Avfall Sverige för att gynna en hållbar konsumtion genom återanvändning, samutnyttjande och reparation. Då förlängs livstiden på de varor vi använder vilket bidrar till det långsiktiga målet är att minska mängden avfall och göra varorna mer miljöanpassade redan från början, säger Weine Wiqvist, vd på Avfall Sverige i ett pressmeddelande.

– Det finns pengar att spara på att minska mängden avfall. Privatpersoner kan spara mycket pengar på att laga, låna och återanvända. Och vi kan tjäna miljarder ur ett samhällsekonomiskt perspektiv på att minska mängden avfall i Sverige. Ytterligare ett exempel är att kostnaden för att bygga nya hus kan minska med ungefär en procent genom att förebygga avfall. Dessutom sparas naturresurser och miljön mår bättre om vi minskar mängden avfall, , säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige i en kommentar.

Miljönär-märkningen ska lyfta fram de initiativ som redan görs. Skomakare, cykelreparatörer, skräddare, secondhand och vintage är bara några exempel på verksamheter som kan märkas.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.