Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjen stoppad – så tänkte byrån kring Hitler-schampot

Publicerad: 27 mars 2012, 13:22

Häromdagen kunde Resume.se berätta att en reklamfilm för ett turkisk herrschampo med en gestikulerande Adolf Hitler väckt protester bland judar världen över.
Resume.se har pratat med den turkiska byrån bakom kampanjen, Marka.
– Kampanjen är helt missförstådd. Vi ville snarare förlöjliga Hitler genom att sätta samman hans tal med reklam för herrschampo, säger Beri Mardin från Marka.


"Om du inte har på dig en kvinnas klänning ska du inte använda hennes schampo heller".

Så lyder budskapet i Biota-koncernens reklam för herrschampot Biomen.

Kampanjen har rullat i två veckor, men efter rena ramaskriet från judar världen över dras den in från och med idag, tisdag.

Resume.se kan berätta att den byrån som ligger bakom kampanjen är den oberoende byrån Marka.

Beri Mardin är en av byråns kundansvariga och hon är mycket frustrerad över reaktionerna kring Biomen-kampanjen:

– Vår idé var att förlöjliga Hitler genom att låta dessa fullständigt absurda tal handla om herrschampo. Men med tanke på reaktionerna har vi beslutat att dra in kampanjen från och med idag säger hon till Resume.se.

Hon menar att om byrån i stället hade gjort en liknande sak med den turkiska nationalhjälten Mustafa Kemal Atatürk hade befolkningen blivit rasande och tyckt att det var en skymf mot honom. Det vill säga något sådant skulle man aldrig göra mot en person som Atatürk:

– Uppenbarligen tycker folk att det här är väldigt känsligt. Vår byrå är inga fascister och vi har många judiska vänner. Så vi hatar Hitler och det han gjorde lika mycket som alla andra. Så reaktionen är fullständigt absurd, säger Beri Mardin.

Men hur var tanken egentligen?
– Det var som jag har sagt tidigare. Vi ville inte göra folk upprörda, utan tanken var att ta ett fullständigt absurt tal från en av historiens värsta slaktare Hitler och i stället låta honom bli en budbärare för schampo. Det är att förlöjliga honom och allt det han stod för om något, säger Beri Mardin.

Men hur jobbar ni med riskvärdering av era kampanjer?
– Vår byrå jobbar inte på det sättet, utan vi går alltid på magkänsla, säger Beri Mardin.

Hon berättar också att en annan del av Biomen-kampanjen handlar om att män är klädda i kvinnokläder. Denna del av kampanjen består:

– Denna del har man inte haft några synpunkter på, säger Beri Mardin.

Ångrar du att ni valde att plocka in Hitler i er kampanj?
– Nej, jag ångrar ingenting överhuvudtaget, säger Beri Mardin.

Biotas talesperson uppger att man har arbetat Marka under ett år. Byrån gör alltifrån tv-reklam till printannonsering åt Biota.

Biota är också förvånat över reaktionerna kring kampanjen:

– Man måste förstå att vi inte menar allvar med detta och att vi heller inte stöder några av de gärningar som Adolf Hitler har utfört. Vi brukar jobba med humor som ett grepp i vår annonsering.

Judiska organisationer i bland annat Turkiet har beskrivit reklamfilmen som vidrig.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.