Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjer i kubik

Publicerad: 16 november 2009, 14:54

Beslutet i måndags om vilka som får köpa 464 apotek innebär startskottet för intensiva kommunikationskampanjer de kommande månaderna: – Efter att ha jobbat med detta i ett och ett halvt år kan vi nu trycka på knappen, säger Pontus Karlsson, på ANR BBDO.


Ämnen i artikeln:

ApoteketANR BBDOPontus Karlsson

truefalse

Pontus Karlsson på ANR BBDO är beredd att sjösätta byråns strategier och koncept. (Foto: Björn Elgstrand)

Beslutet om vilka som får köpa de apotek som säljs ut när Apoteket AB konkurrensutsätts innebär att de nu skapas två stora privata apotekskedjor i Sverige. Övertagandet sker under januari nästa år.

Riskkapitalbolaget Altor blir med 208 apotek den största aktören bland de nya privata apoteken. Tvåan Kronans Droghandel Retail AB köper 171 apotek.

Kronans Droghandel Retail AB ägs till 80 procent av finska Oriola-KD och till 20 procent av KF.

Men Altor kommer på sikt att bli en ännu större aktör på apoteksmarknaden. Inom några år planerar det att starta ytterligare 100 nya apotek, förutom de 208 som det nu köper från Apoteket AB.

Prime har pr-uppdraget åt Altor och det nystartade Apotek Hjärtat.
– Vi brukar aldrig kommentera vilka kunder vi har, men jag kan inte förneka att jag nu sköter deras kommunikationssamordning under uppstarten, och alltså har vi ett uppdrag, säger Toni Eriksson, seniorkonsult på Prime och tillfällig kommunikationschef hos Apotek Hjärtat.

Arbetet med Apotek Hjärtats varumärke leds av konsulten Claes von Hauswolff som driver det egna rådgivningsföretaget vonHauswolff.
– Det varumärkesstrategiska arbetet har högst prioritet. Vi kommer att behöva ha en bred marknadsstrategi, vad den ska innehålla har vi klart för oss, men det är inget vi kommunicerar ännu, säger Claes von Hauswolff.

BVD är inkopplad för varumärkesarbetet, och har bland annat gjort Apotek Hjärtats logotyp. Thomas Erikssons arkitekter, TEA, jobbar med konceptet för de övertagna och nya butikerna.
– Det här är inte våra enda partner, men de är först ut, säger Claes von Hauswolff.

Det är inte lika bråttom att hitta formerna för kampanjer i medierna.
– Det kommer att handla om breda medier. Webben är viktig för oss, som kontaktkanal mot kunderna. Men det blir också rikstäckande kampanjer i tv och dagspress. Butikerna är också ett viktigt medium för oss.

Hur stor är marknadsföringsbudgeten?
– Det vill jag inte säga, men alla förstår att det krävs en hel del. Vi ska både bygga upp och lansera vår verksamhet, och sedan när vi är i gång ge våra kunder information.

Pontus Karlsson på ANR BBDO som jobbar åt Kronans Droghandel ska nu profilera deras 171 apotek.
– Det är otroligt roligt, vi har i ett och ett halvt år jobbat med konceptet och strategier. Nu kan vi trycka på knappen för det vi har jobbat med.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.