Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjerna som är slående lika

Publicerad: 5 oktober 2015, 14:54

De två filmerna har stora likheter.

Foto: Montage.

UPPDATERAD. M&C Saatchis nya kampanj för SPP kallas för "den bästa interaktiva" filmen i år av Adweek. Men den har uppenbara likheter med en tidigare kampanj som Profil Kommunikation har gjort.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjM&C SaatchiProfilSPP

I början av maj lanserade Trollhättans kommun kampanjen "Förändra verkligheten" signerad Profil kommuniktion. Syftet är att uppmärksamma behovet av familjehem och att få fler att öppna ögonen inför deras roll.

I deras interaktiva film kan besökaren genom ett knapptryck se hur ett barns verklighet förändras. Från mörkt, ensamt och sorgligt till ljust och kärleksfullt.

I dag lanserade SPP sin nya reklamfilm för hållbart pensionssparande tillsammans med M&C Saatchi och produktionsbolaget B-Reel. Här går det att se in i framtiden genom att dra musen åt höger eller vänster. Det ena scenariot är mörkt och dystopiskt medan det andra är ljust och hållbart.

Att kampanjerna är lika i sin utformning är svårt att förbise. Resumé har varit i kontakt med Alexander Elers som är senior AD och partner på M&C Saatchi. Han säger sig inte känna till Profil Kommunikations kampanj, samt att byråns produktion av SPP-filmen startade redan i maj.

Tycker du att det är plagiat eller ej? Se och avgör själv.

Trollhättans kommun – Profil Kommunikation.

SPP – M&C Saatchi.

UPPDATERING: Efter artikelns publicering har vi uppmärksammats på att liknande grepp har gjorts tidigare. Hondas "On the other side" av Wieden+Kennedy påminner om Trollhättans kampanj. SPP-kampanjen kan också sägas ha likheter med exempelvis Google Maps före och efter-bilder.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.