Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kampanjstart för tre nya apotek

Publicerad: 22 januari 2010, 15:24

När 464 apotek nu får nya ägare inleds också fighten om kunderna. De kommande veckorna inleds intensiva reklamkampanjer från tre nya apotekskedjor.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatApoteketPrime PR

truefalse

Toni Eriksson, Apotek Hjärtat

Tre större kedjor börjar nu konkurrera med statliga Apoteket AB om kunderna. Första privata aktören, Medstop tog redan i söndags över det första apoteket i Stockholm. Och de kommande veckorna öppnar de två största privata kedjorna sina första butiker.

I samband med det går de igång med intensiva marknadsföringskampanjer.
– Vi öppnar våra första apotek den 8 februari och det är naturligtvis i samband med det som vi går ut och presenterar oss för kunderna, säger Toni Eriksson, inhyrd som kommunikationschef på Apotek Hjärtat från Prime PR.

Apotek Hjärtat är helt nytt som varumärke i Sverige. Kronans Droghandel har däremot en lång historia i Sverige bakom sig.
– Vi tar över våra apotek den 21 februari. Men som företag har vi funnits i Sverige sedan 1907, och vi kommer att markera vår erfarenhet och att vi är en långsiktig aktör i vår marknadsföring, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel.

De stora privata aktörerna vill inte berätta hur mycket de lägger på marknadsföring. Statliga Apoteket spenderade 124 miljoner brutto 2008 på reklam, och 89 miljoner 2009. Men de nya aktörerna kommer så småningom att förändra sortimentet och lansera sina egna produkter, i likhet med ”gamla” Apoteket. Reklammarknaden för receptfria preparat omsätter runt 200 miljoner.
– Från början kommer inte kunderna se så stora skillnader, att de känner trygghet är viktigt. Men på sikt kommer vi se skillnader mellan aktörerna i sortiment och service, det är det som är konkurrensmedlet, säger Toni Eriksson.

När avregleringen inleddes tog staten också beslut om ett tillfälligt reklamstopp för Apoteket AB. När de nya aktörerna nu går igång kommer det att upphöra.
– Apoteket AB fortsätter vara den enskilt största aktören. Precis som från de andra privata aktörerna väntar vi oss hård konkurrens från dem, säger Andreas Rosenlund.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.