Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kämpigt 2011 för B-Reel

Publicerad: 25 Juni 2012, 15:04

Anders Wahlquist, koncernchef för B-Reel.

Foto: Pressbild.

B-Reel Stockholm ökar nettoomsättningen från 28,4 miljoner kronor under 2010 till 42,2 miljoner kronor under 2011. Men trots att omsättningen ökar med nära 14 miljoner kronor backar finansnettot med nära en kvarts miljon kronor: – Det kostar att växa, säger Anders Wahlquist, koncernchef på B-Reel.


Ämnen i artikeln:

B-Reel

B-Reel i Stockholm har haft det lite kämpigt under 2011.

Nettoomsättningen  ökar visserligen med nära 14 miljoner kronor, men samtidigt går byrån  från ett finansnetto på drygt 2,8 miljoner till nära 2,6 miljoner:
–  Vi har vuxit organiskt, men det tar alltid lite tid innan folk hittar  sin plats i organisationen och innan man får in projekt. Sedan kan  man konstatera att 1 av 5 rekryteringar inte fungerar. Dels blir det en  kostnad då man inte får tillräckligt med intäkter, dels kostar det att  hitta ny personal, säger Anders Wahlquist, som är koncernchef för  B-Reel.

B-Reel har gått från cirka 19 anställda till 23 personer  under det gångna året.

Räkenskaperna visar att personalkostnaderna har  stigit från 11,7 miljoner kronor under 2010 till nära 16,7 miljoner  kronor under 2011.

Men detta är långtifrån de 14 miljoner som byrån redovisar i ökad nettoomsättning. Ett genomsnittligt projekt hos B-Reel varar i 6-15 veckor.

Ett problem är bara att man aldrig vet när projekten trillar in:
–  Det enda vi kan vara säkra på om två månader är att 24 löner ska  betalas ut, men vi vet aldrig i förväg vilka projekt som vi får in. Vi  hade en månad förra våren då det var helt stilltje. Produktionsbolag har  inga årsavtal så någon sade en gång att en reklambyrå alltid är två samtal  från en konkurs och det tycker jag stämmer ganska bra säger Ander  Wahlquist.

Han menar ändå att B-Reels fokus inte ligger på att  maximera vinsten, utan att främsta fokus handlar om att hålla god  kvalitet på projekten:
– I annat fall hade vi jobbat med bankingverksamhet, säger Anders Wahlquist.

De  olika bolagen inom B–Reel-koncernen drivs som självständiga bolag –  B-Reel finns även i London, Los Angeles och New York.

Koncernen har  idag cirka 130 anställda.

Nytt inom gruppen är att man satsar hårt  på att tillvara olika idéer som inte genomförs och lägger dessa under  B-Reel Products.

B-Reel håller även på med nio stora långfilmsprojekt:

–  B-Reel i Los Angeles växer. Vi har plockat in en ny exekutiv producent  och även signat en rad nya regissörer, säger Anders Wahlquist.

I dagsläget finns inga planer på att öppna fler kontor:

–  Det är viktigare att skapa stabila bolag och att vi syns och hörs på  dessa marknader än att sätta upp en ny flagga, säger Anders Wahlquist.

Cannes har nyligen avslutats och Anders Wahlquist är förvånad över att det inte blev några fler lejon i år:

–  Vi har vunnit mycket priser vid andra tävlingar och jag tycker att  Inside Experience och Ariel Fashion Shoot samt Magnums Pleasure Hunt  borde kammat hem något lejon. Vi  vann två cyberlejon och fem lejon i andra klasser med fyra olika  projekt, varav två från Sverige, så vi kom hem med lite metall men från  andra håll än de vi väntat oss, säger Anders Wahlquist.

Han har varit med sedan starten år 1999 och äger cirka 80 procent ihop med två andra delägare.

Anders  Wahlquist hävdar att 2012 har sett mer stabilt ut än så länge och att  planen är att fortsätta växa. Han berättar också att B-Reel ligger i  förhandlingar kring ett mastodontprojekt som rör stora namn inom  Hollywood:

– Inget är klart ännu, men man märker att stora  filmmakare får ett allt större intresse för digitala projekt, säger  Anders Wahlquist.

Vad ser du för trender i USA?
– Vetefan.  Det är väl snarare så att NY borde titta mer på Sverige. Volontaire vann  Grand Prix och North Kingdom tog guld. Man presenterar mer lekfulla och  respektlösa kampanjer, säger Anders Wahlquist.

Så det är inte så bra att åka till New York för att lära sig med andra ord?
–   I USA tar man inga risker, utan använder stabila regissörer och det är  väldigt hierakiskt. I Sverige kan en ung kreatör komma med en skitbra  idé och driva igenom detta hela vägen upp inom organisationen.

Han menar att det blir lite hugget och stugget för ett produktionsbolag som B-Reel:
–  För oss är det skönt att vara i Stockholm med närheten mellan byrån och  produktionsbolaget, men om man får in något i USA kan man till och med  få New Yorks filharmoniker att spela in musik till en digital  reklamfilm, säger Anders Wahlquist.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

B-Reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.