Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Kan bli ett nytt Tetra Pak"

Publicerad: 9 maj 2011, 11:58

Entreprenören Tomas Sköld och säljaren David Olsson ligger bakom den nya mobila annonsplatsen InfoGlider som väcker viss uppståndelse på Stockholms gator.
Resumés läsare tror att det floppar, men grundarna hoppas på succé.
– Vi hoppas att det blir en stor framgång, en innovation av samma kaliber som Tetra Pak, säger David Olsson till Resume.se.


Entreprenören Tomas Sköld arbetade på ett reklambolag och konstaterade att det är väldigt dyrt och ineffektivt med vanliga reklampelare.

Då kom han på idén att en mobil reklampelare borde vara mycket bättre, och då föddes InfoGlider.

– Med InfoGlider får du både ut budskapet och interaktion med kunder i form av exempelvis rabattkuponger eller liknande som man kan dela ut samtidigt.

Än så länge finns det bara i ett exemplar, i Stockholms city. I dag rullar den omkring på Strandvägen med annonsplatsen köpt av Offerta. InfoGlider har ett yttre hjul som rullar, men annonsplatsen ligger fast hela tiden.

– Hittills har vi Offerta och Städenergi som kunder. Max hamburgare har också varit kund, säger säljaren David Olsson till Resume.se.

Att köpa annonsplatsen kostar 1 300 kronor per timme.  På sikt hoppas man även kunna erbjuda en skärm med rörligt budskap och ljus på kvällen.

InfoGlidern kommer snart att åka på turné  till Göteborg och Malmö, och den väcker uppståndelse.

– Folk på gatan vänder sig om och tittar ordentligt och är väldigt nyfikna, säger David Olsson.

Han tror att Infoglidern är här för att stanna som annonsplats. David Olsson menar att InfoGlidern har potentialen att bli en stor innovation, i stil med Tetra Pak.

– Vi hoppas att det blir jättestort och att den går på export. Det finns intresse hos reklambyråer i Holland och USA, säger David Olsson.

Hittills är Resumés läsare skeptiska. 85 procent tycker att det "verkar helsnurrigt". 15 procent tror att det är "framtidens medieval".

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.