Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Kan du sälja en röd tegelsten kan du sälja allt”

Publicerad: 30 Mars 2010, 06:25

OgilvyOne arrangerar tävlingen som ska ta fram världens bästa säljare. Tävlingsuppgift: sälj en röd tegelsten.


Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Den globala tävlingen börjar i veckan och utgår från Ogilvys Youtubesajt. Finalen genomförs vid Cannes Lions i juni och priset är praktikplats på OgilvyOne Worldwide.

Målet är att lyfta fram konsten att sälja.
– Det går att notera att reklam har tappat kontakten med försäljningsavdelningen, säger Rory Sutherland på Ogilvy & Mather i London till New York Times .

– Det är olyckligt därför försäljning är ett test på hur bra du förstår människor och på din kreativitet.

I kampanjen runt tävlingen lyfter man fram att David Ogilvy krängde AGA-spisar i Skottland innan han grundade sin reklambyrå. Han påstås ha sagt: No sale, no commission. No commission, no eat. That made an impression on me.

Säljtävlingen går ut på att i en video, på max två minuter, sälja en röd tegelsten så bra som möjligt.
– Kan du sälja en röd tegelsten kan du sälja allt, säger Mat Zucker, kreativ chef på OgilvyOne New York.

En jury med folk från OgilvyOne, Ogilvy & Mather, IBM och Salesforce.com ska bedöma och välja ut tre finalister från de inskickade videofilmerna.

I Cannes får finalisterna vid ett seminarium uppgiften att sälja en befintlig produkt.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ogilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.