Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 30 mars 2010, 06:25
OgilvyOne arrangerar tävlingen som ska ta fram världens bästa säljare. Tävlingsuppgift: sälj en röd tegelsten.
Ämnen i artikeln:
OgilvyDen globala tävlingen börjar i veckan och utgår från Ogilvys Youtubesajt. Finalen genomförs vid Cannes Lions i juni och priset är praktikplats på OgilvyOne Worldwide.
Målet är att lyfta fram konsten att sälja.
– Det går att notera att reklam har tappat kontakten med försäljningsavdelningen, säger Rory Sutherland på Ogilvy & Mather i London till New York Times .
– Det är olyckligt därför försäljning är ett test på hur bra du förstår människor och på din kreativitet.
I kampanjen runt tävlingen lyfter man fram att David Ogilvy krängde AGA-spisar i Skottland innan han grundade sin reklambyrå. Han påstås ha sagt: No sale, no commission. No commission, no eat. That made an impression on me.
Säljtävlingen går ut på att i en video, på max två minuter, sälja en röd tegelsten så bra som möjligt.
– Kan du sälja en röd tegelsten kan du sälja allt, säger Mat Zucker, kreativ chef på OgilvyOne New York.
En jury med folk från OgilvyOne, Ogilvy & Mather, IBM och Salesforce.com ska bedöma och välja ut tre finalister från de inskickade videofilmerna.
I Cannes får finalisterna vid ett seminarium uppgiften att sälja en befintlig produkt.
Ämnen i artikeln:
Ogilvy