Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Kan uppfattas som blod"

Publicerad: 4 april 2011, 11:22

Idag publicerade Metro det fjärde nomineringsbidraget av tio i tävlingen Creative Print Awards. Mellan den 30 mars och 14 april publiceras ett om dagen i tidningen. Vinnaren erhåller en annonskampanj i Metro värd 3 miljoner kronor. Bakom dagens bidrag står reklambyrån Dedicate.


Ämnen i artikeln:

Dedicate

Dedicates bidrag till Creative Print Awards.

Creative Print Awards är en tävling skapad av Metro och Resumé där framtagandet av kreativa annonslösningar står i centrum. Det fjärde bidraget i tävlingen är från reklambyrån Dedicate, uppdragsgivare är ICA.

Är ni nöjda med resultatet?
– Absolut, man har ju aldrig full kontroll på var den hamnar i tidningen men vi tycker att den la sig bra. Vi hade mycket kontakt med Metro under tiden för att få den där vi ville ha den, på mittuppslaget. Nu blev det ändå inte så, mitten är vikt för utrikesnyheter och det är ju en etisk fråga när man har en annons som kan uppfattas som blod. Vi ville inte att den skulle ligga bredvid en artikel om krig eller liknande, så placeringen har vi såklart full förståelse för, säger Marc Zacharoff, ad på Dedicate, till Resume.se.

Hur tänkte ni kring annonsen?
– Vi lockades av att göra en annons där det såg ut som att det blivit något mekaniskt fel, att någon slängt tomater i tidningen, stängt igen och tryckt till. Vi ville att den skulle vara lätt att förstå också, tomaten ligger där och gottar sig mellan sidorna.

Arbetsgrupp:

Marc Zacharoff, ad.
Hans Anderson, copywriter.
Helena Wallskog, projektledare.
Michael Winnerholt, originalare.

Malin Carlehäll

Ämnen i artikeln:

Dedicate

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.