Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Kan vara årets reklambyråtabbe"

Publicerad: 16 Januari 2008, 11:09

”Alla andra tyska bilar suger”. Mercedes hymlade inte i sin senaste annons i norska Finansavisens motorbilaga. Problemet var att annonsen var ett utkast från reklambyrån och skulle inte gå i tryck.


Mercedes-annonsen med textkommentarer i marginalen.

Åtminstone hävdar Mercedes och reklambyrån  Futatsu Industries att det var ett misstag. Konceptet är en ofärdig annons med felstavningar och textkommentarer i marginalen. Men reklambyrån tycks ha drivit konceptet ett steg för långt. I texten står det bland annat ”köp ingen skit från München eller Ingolstad” (städer där BMW och Audi tillverkas).

Mercedes i Norge säger att annonsen är ett arbetsmaterial från reklambyrån som aldrig var tänkt att bli publicerad.

Byrån tar på sig det fulla ansvaret för annonsen. Bland annat bekostar man en omtryckning av en motorbilaga där annonsen finns med.

– Det här kan vara årets reklambyråtabbe. Texten borde aldrig ha skrivits och korrekturen har dessutom svikit fullständigt, säger Futatsu Industries till Dagens Næringsliv.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.