Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kanal 5 satsar på nytt annonsformat för webb-tv

Publicerad: 27 maj 2009, 06:35

Kanal 5 väljer att satsa på ett nytt annonsformat för att öka intäkterna på deras webb-tv. Med så kallade overlays, klickbara genomskinliga banners som lägger sig ovanpå videofönstret under uppspelning, hoppas de att besökarna ska bli mindre störda än vid vanlig reklam.


Exempel på hur annonserna kommer se ut på Kanal 5. Bild: Videoplaza

Enligt Videoplaza, som står bakom tekniken, används metoden redan i USA och enligt företaget kommer tekniken att spela en stor roll för tillväxten på annonsmarknaden för webb-tv i framtiden.

Kanal 5 säger i ett pressmeddelande att de vid högsäsong tidigare har haft ett ganska ansträngt annonsläge och att lönsamhetsproblemet snarast har berott på för lite annonsplats.
– Om vi hade mer annonsplats att sälja skulle vi med enkla medel kunna öka våra intäkter. Med de nya formaten kan vi öka lagret och därmed intäkterna och dessutom utan att nämnvärt störa besökarna. Dessutom kan vi ge annonsköparna fler intressanta och kreativa paketeringar, säger Oskar Söderström, intäktsansvarig på Kanal 5s interaktiva plattformar.

Även Jonas Sjögren, vd på Kanal 5, ser positivt på satsningen.
– Overlayannonsering skapar de interaktiva möjligheter som man alltid drömt om i tv-världen. Vi ser stora möjligheter i detta.

De första annonserna kommer att visas på Kanal 5:s sajt i februari.

Videoplaza hoppas att tekniken på sikt även ska öka möjligheterna för laglig distribution av tv-serier och filmer på nätet.

Så går det till:

30 sekunder in på ett videoklipp visas en klickbar overlaybanner. Vid klick pausas först den ursprungliga videon och sedan visas en videoannons. Därifrån kan besökaren klicka sig vidare till annonsörens sajt.

Fakta: Vidoeplaza

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.