Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Kändisar får funktionsnedsättning i uppföljningen på Arbetsförmedlingens "Gör plats"

Publicerad: 30 September 2019, 06:48

Hade Adam Tensta fått uppträda på våra största scener och hade Therése Lindgren blivit en mäktig influencer om de haft en funktionsnedsättning? Det frågar sig Arbetsförmedlingen i uppföljaren på det långsiktiga konceptet "Gör plats".


Ämnen i artikeln:

Adam TenstaAmelia AdamoMicrosoftArbetsförmedlingenReklamLe Bureau

Arbetsförmedlingens långsiktiga koncept "Gör plats" görs på uppdrag av regeringen och syftar till att göra arbetsgivare mer positivt inställda till att anställa personer med funktionsnedsättning. Konceptet lanserades i samarbete med Le Bureau förra våren och har sedan dess tagits ut i flertalet kampanjer, senast genom "Welcome to my hometown" där Arbetsförmedlingen anspelade på flygplatskonceptet med samma namn.

Nu görs en uppföljare i form av en utomhuskampanj där kända profiler har getts en funktionsnedsättning. Bakgrunden är att arbetsmarknaden har stärkts och allt fler människor är i arbete. För personer med funktionsnedsättning sker dock inte samma positiva utveckling, trots att många har kompetens som efterfrågas. Med den nya utomhuskampanjen vill Arbetsförmedlingen få fler arbetsgivare att tänka om och i högre grad anställa personer med funktionsnedsättning.

LÄS MER: "Kritik mot Gör plats-kampanjen: 'Känner mig utskämd inför hela Sverige'"

I kampanjen syns framgångsrika personer inom näringsliv och kultur: Helénè Barnekow, vd Microsoft Sverige, influencern Therése Lindgren, entreprenören Pär Svärdson, musikern Adam Tensta och Amelia Adamo, grundare av tidningen Amelia. Var och en har fått en funktionsnedsättning inretuscherad och kampanjen ställer frågan om de hade haft samma chans att lyckas om de hade haft denna funktionsnedsättning på riktigt.

LÄS MER: "Arbetsförmedlingen om den kritiserade kampanjen: 'Vi är medvetna om att den sticker ut'"

– Med kampanjen vill vi bryta fördomar och få fler arbetsgivarere att tänka bredare när de rerktyerar. Det handlar inte bara om mångfald, det är också ett stort resursslöseri när människor som kan och vill jobba, inte får den chansen, säger Pia Ackmark, chef Arbetsgivarenheten på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.

Utomhuskampanjen kompletteras med korta filmer för sociala medier där samma personer ger sin syn på frågan. Kampanjen startar 30 september.

Arbetsgrupp:

Byrå: Le Bureau
Fotograf: Gustav Wiking
Stillbildsproudktion: Colony
Rörlig produktion: Oskar Lundgren

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.