Reklam
Kändisar kampanjar mot Cancer
Publicerad: 1 oktober 2010, 14:07
Malin Wollin, Patrick Ekwall och Bingo Rimér.
Det är tre av huvudpersonerna i Kontantens bröstcancerkampanj.
I centrum i kampanjen står, inte helt oväntat, uttagsautomater.
TM
Tero Marjamäki
31 Personer.
31 Inlägg.
31 dagar.
Det är förutsättningarna i kampanjen Bloggomaten där ett gäng kändisar bloggar i en uttagsautomat.
– Det här är en helt ny kanal och världspremiär för en bloggomat. Förhoppningsvis
når vi nya människor som vill vara med och bidra i kampen mot cancer, säger Malin
Wollin, krönikör och bloggare på Aftonbladet.
Under oktober månad upplåter Kontanten displayen åt 31 bloggare.
Inläggen publiceras även på Facebook.com/Bloggomaten samt på de medverkandes egna bloggar och forum. Ett hundratal orangea automater kommer även att bli rosa under kampanjen.
- Vi tror på ett stort genomslag för Kontantens satsning för Rosa Bandet i deras
bloggomater. Det är ett nytt grepp och vi når svenskarna i en oväntad kanal. Målet är
så klart att ännu fler ska ta steget att skänka pengar till kampen mot cancer, säger
Ursula Tengelin, generalsekreterare för Cancerfonden.
Kontanten har över 430 uttagsautomater runt om i Sverige, där drygt 50 000
personer tar ut sina pengar varje dag. Ett uttag görs varannan sekund på Kontantens
automater eller 1,5 miljoner uttag varje månad. Och ju fler uttag som görs, desto
mer pengar i kampen mot cancer. Kontanten skänker idag 10 öre per uttag vilket blir
drygt 1,5 miljoner kronor per år till forskningen mot Cancer.