Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kändisfotograf gör Happy Socks-kampanj

Publicerad: 21 november 2011, 12:28

Förra året gick Happy Socks ut i en storkampanj, tillsammans med Mother NY. Nu tar man istället hjälp av den lika hyllade som omdebatterade fotografen Terry Richardson. – Det andas Terry Richardson men är även lekfullt, roligt och annorlunda, precis som varumärket, säger Mikael Söderlindh, vd på Happy Socks.


– Viktor Tell, Designer har länge velat jobba med Terry och han med oss, han har gillat våra strumpor ända sedan start, och vi har försökt få till något tidigare. Nu funkade det för både oss och honom, säger Mikael Söderlindh, kring hur valet föll på just Terry Richardson.

Normalt fotar Terry Richardson mer eller mindre nakna människor, till denna kampanj, fick han fria händer att tolka Happy Socks på sitt sätt, och inte helt oväntat blev det lite anspelning på det nakna.

Han har fotograferat kampanjer för bl.a. Gucci, Sisley, Miu Miu, Levi's, Eres, Chloe, APC, Carolina Herrera, Nike och Kenneth Cole, ofta med pornografiska influenser.

Vad tycker du om resultatet?

– Jag tycker det blev bra. Det andas Terry Richardson men är även lekfullt, roligt och annorlunda, precis som varumärket.

Kampanjen kommer vara uteslutande viral och spridningen bygger på press och modebloggar.

Kampanjen startar idag, måndag.

– Då släpper vi ”Terrys take” med bilderna som han tagit fram. I nästa skede uppmanar vi alla som vill att ta bilder på sig själv och tolka Happy Socks på sitt sätt, under devisen ”What´s your take?” och skicka in bilderna till vår kampanjsajt på facebook.

Varje person som sedan får 50 likes på sin bild får fyra par strumpor.

Hur skulle din tolkning se ut?

– Haha, kanske naken med en strumpa…

Hur stor satsning är det här från er sida?

– Det är en stor satsning. Vi och PR-byrån i USA har satsat engagemang och tid för att lyckas få ihop den här kampanjen till en genomförbar budget. Men hela kampanjen bygger på att de som varit delaktiga har ställt upp för att de tycker om varumärket och för möjligheten att göra sin egen "take". Självklart har alla fått strumpor.

– När vi gjorde vår första julkampanj anlitade vi illustratörer som fick betalt i form av en årsförbrukning av strumpor, så nu går vi tillbaka till rötterna lite kan man säga.

Hur går det annars för Happy Socks?

– Det går bra, vi dubblar vår omsättning från andra till tredje verksamhetsåret. I takt med att vi vuxit har också utmaningarna ökat kring organisation etcetera.

Förra kampanjen arbetade ni med Mother NY, nu har ni inte någon reklambyrå inkopplad?

– Det stämmer. I förra kampanjen använde vi mycket köpt media, men vi märkte att det som fick bäst utslag och dessutom var kostnadseffektivast var pr, det vi skickade ut till tidningar och bloggar med mera.

– Den kampanjen kostade ganska mycket pengar, men drog också mycket trafik till vår hemsida. Ungefär 2 procent av Sveriges befolkning besökte vår hemsida vilket var helt fantastiskt. Från vår sida hade vi kunnat paketera ett färdigt säljerbjudande online för att kunna förvandla trafiken till försäljning, något vi lärt oss till denna gång.

Vad har ni nu för kampanjmål?

– Att få in ungefär 500 bilder uppladdade från folk som får 50 likes var. Så 25 000 nya fans siktar vi på att få in.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.