Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kändispar i Volkswagens storsatsning

Publicerad: 18 Januari 2008, 12:59

Volkswagen använder sig av musikern Seal och hans hustru Heidi Klum i senaste kampanjen för nya bilmodellen Tiguan. – Vi vill sätta varumärket innan Volvo och Saab lanserar sina bilar. Vi vill ge dem lita att bita i, säger Åke Lundberg Marknadschef Volkswagen.


Fighten om andelarna i bilbranschen har blivit tuffare. Inför lanseringen av Volkswagens bilmodell Tiguan har bilföretaget tagit hjälp av superkändisarna Seal och Heidi Klum. Kampanjen har redan dragit igång på tv och bio. Nästa vecka startar lanseringskampanjen.
– Vi räknar med att nära nog alla svenskar kommer att se kampanjen, säger Åke Lundberg.

Kampanjen kommer att synas i TV3, Kanal 5, TV6, TV8, Kanal 9, Discovery och TV4 Plus. Detta backas upp rikstäckande med stortavlor utomhus, både Clear Channel och JC Decaux, samt fasadvepor i Stockholm, Göteborg och Malmö och en printkampanj i affärspress och magasin.

– Grädden på moset i printkampanjen kommer att vara Dagens Industri fredag 25 januari som kommer att "ägas" av Volkswagen Tiguan. Vi kommer också ha en webbkampanj på ett stort antal sajter där vi bland annat kommer att äga startsidan på di.se fredagen den 25 januari samt lördagen den 26 januari, säger Åke Lundberg.

Volkswagen kommer att köra annonser i alla landets morgontidningar samt ha dr-utskick som riktas mot både VW-kunder och ägare till konkurrentbilar.

Kampanjen är skapad i Tyskland av Grabarz & Partnermen men bearbetad av DDB Stockholm.

Volkswagen har de senaste tre åren ökat sin marknadsandel och förra året var de tvåa på den svenska marknaden, efter Volvo, som största importmärke.
– Det här är ett nytt segment för oss och vi vill sätta varumärket innan Volvo och Saab lanserar sina bilar. Vi vill ge dem lita att bita i, säger Åke Lundberg.

Lundberg vill inte uppge någon budget för kampanjen men säger att det är en stor satsning även för att vara dem.

Varför valde ni Seal och Klum?
– Vi hade ett par kampanjer som vi fick välja på och då tyckte vi att den här passade bäst på den svenska marknaden. Ingen av dem är heller jättekända här så jag tror inte att folk kommer att se det som att vi har använt kändisar utan mer att det är två personer som är med i vår kampanj, säger Åke Lundberg.

Kampanjen kommer att gå i tre veckor till en början. Det kommer sedan att pågå ytterligare aktiviteter under resten av året.

Volkswagen har samarbetat med DDB i cirka två år.

Vad är målet med kampanjen?
– Att sätta modellen på marknaden. Det här är ett helt nytt namn i ett helt nytt segment för oss.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.