Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Känner sig lurad av TV-reklam - anmäler dejtingsajt

Publicerad: 14 januari 2013, 14:08

eDarlings hemsida

Kvinnan känner sig lurad av eDarlings TVreklam och anmäler nu dejtingsajten till Konsumentombudsmannen. (Uppdaterad)


Den västsvenska kvinnan sökte en ny partner och föll för dejtingsajten eDarlings TV-reklam, som utlovar passande dejtingförslag baserat en personlighetstest.

Hon köpte ett tre-månaders abbonnemang för 680 kronor i månaden och fyllde i personlighetstesten på sajten. Men de förslag på lämpliga dejter hon fick sig tillsänt, var hon långt från nöjd med.

För det första är kvinnan besviken på att hon bara får tre förslag om dagen, för det andra tycker hon inte att förslagen passar henne.

"De tre är oftast UTAN bild och deras "profil" oftast stämmer inte alls med de egna sökkriterierna, varken i utseendet, längden, utbildningen eller något annat" skriver hon i sin anmälan till Konsumentombudsmannen.

Kvinnan har varit i kontakt med eDarling via mejl och fick till svar:

"eDarlings matchmakingmetod fungerar på det sättet, att baserat på ditt personlighetstest och dina sökkriterier, får du var dag partnerförslag. Istället för att du själv behöver söka igenom en stor mängd av profiler, blir du här presenterad för medlemmar som verkligen passar ihop med dig och du har god tid på dig att titta igenom deras profiler och eventuellt ta kontakt.
Anledningen till att man endast får tre förslag per dag, är för att man inte ska bli överväldigad av ett stort antal förslag, som gör att man kanske inte tar sig sin tid för att gå igenom de olika partnerförslagen."

Kvinnan beslöt då att anmäla eDarling till Konsumentombudsmannen eftersom hon nu känner sig lurad på pengarna.

eDarling har en pengarna tillbaka-garanti, men den gäller bara de som tecknar sig för ett 12-månaders abbonnemang.

eDarlings svenske marknadschef Erik Wall svarar via mejl:
"Stor del av vår marknadskommunikation baseras på att förmedla att vi är  en matchmaking-sida och inte en vanlig dejtingsida där du själv får  leta efter kärleken i databasen."

"När  man inledningsvis blir medlem hos oss så börjar man som gratismedlem  och redan där ser man tydligt hur produkten är utformad och att man inte  själv kan söka i databasen. Som medlem får man då  sedan välja om man  ska bli betalande medlem eller inte. Väljer man att bli betalande kund  och sedan upptäcker att man inte är nöjd med vår produkt så har man  alltid 14 dagars ångerrätt vilket kunden i fråga inte hade begärt eller  tagit upp med vår kundservice varken före eller efter denna 14 dagars  ångerrättsfrist."

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.