Reklam
"Känns helt sjukt roligt"
Publicerad: 21 januari 2011, 16:52
Robert Lund och Adam Ulvegärde skapade tillsammans Ikeas ”Facebook showroom”. Igår blev den framtagen till fjolårets mest prisade digitala kampanj i The Gunn Report.
– Det känns helt sjukt roligt, säger Robert Lund till Resume.se.
FT
Fredrik Thambert
Robert Lund och Adam Ulvegärde under Cannes Lions. Foto: Tero Marjamäki.
Sverige röner stora framgångar i The Gunn Report. Som land klättrar vi upp till nummer fyra i världen – och en stor bidragande orsak till det är våra interaktiva kampanjer. På listan över de fem bästa digitala kampanjerna 2010 var tre utav dem svenska. Allra högst upp på listan, bland stentuff konkurrens, hamnade Facebook showroom som Adam Ulvegärde och Robert Lund på Forsman & Bodenfors ligger bakom.
– Idén hade funnits där så länge och ingen hade hittat den. När människor såg den i branschen blev effekten att många kände ”fan det där borde ju vi ha gjort”. En stor grej är att idén utgår ifrån hur människor faktiskt beter sig. Det handlar inte om tekniken utan: Hur tänker och gör man i sin vardag? Den här idén var rakt på det, säger Robert Lund.
Vad betyder ett sånt här erkännande för dig som kreatör?
– Jag vet inte riktigt. Man kanske kan slappna av lite mer, men förför allt tror jag att det inspirerar till att göra något ännu nyare och flytta steget framåt hela tiden.
– När vi vann Titanet i Cannes sa juryordföranden att vi hade lyckats uppfunna ”e-commerce”. Vi kom på att om man är insiktsfull kan man göra verklig skillnad. Det handlar inte om att vinna nästa pris utan om att flytta sig utanför vad man brukar göra. Vi hade ett idémöte nyligen och det låg en lite slarvig Facebook-idé på bordet. Men då tänkte vi: Är det här sjukt intressant? Nej, faktiskt inte. Så vi slängde den och gjorde en helt annan grej istället. Vi har flyttat fokus från att härma bättre grejer till att göra ännu bättre själva.
Det gick väldigt bra för Sverige som land. Hur kommer det sig tror du?
– Det är svårt att svara på. Men det är väldigt roligt att det går bra för de yngre kreatörerna från Berghs och att folk är intresserade för svensk kreativitet. Jag tror att vi kommer få se fler svenska byråer som få stora internationella uppdrag framöver.
Varför är vi så framgångsrika inom det digitala området?
– Alla säger att det har med budgeterna i Sverige att göra. I film måste man till exempel ha jättestora budgetar. Det finns nog en viss sanning i det, och nätet är billigare. Sen finns det väldigt många duktiga produktionsbolag här som vi har lättare tillgång till. Det betyder väldigt mycket.
– Men framför allt tror jag att många inom reklambranschen kommer från it-bubblan. Vi har med oss tänket att ”oj vilken intressant program” från år 2000, fast idag handlar det mer om att inspireras av det kreativa.