Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Känns som en revansch”

Publicerad: 19 juni 2013, 14:27

Från vänster: Björn Ståhl, Timo Orre, Richard Baynham, Björn Persson.

Foto: Fredrik Thambert.

Det har gått bra för INGO i årets upplaga av Cannes Lions. Deras CV-kampanj för Situation Sthlm har belönats med två silver och ett brons, vilket ger byrån en topplacering bland de svenska deltagarna. – Det känns väldigt mäktigt. Det är extremt svårt att vinna här, säger copyn Björn Persson.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Silver i Media och Outdoor samt ett brons i Direct har gett upphov till en euforiskt stämning på INGO. I dag flygs delar av arbetsgruppen ned för att njuta av framgångarna. CD:n Björn Ståhl är väldigt nöjd, särskilt efter Guldägget där deras kampanj "bara" vann ett silver.  
– Det är klart att det är en revansch för oss att vinna här nere. Ett silverägg är jättebra, men det känns lite roligare nu, säger han.  

Richard Baynham som är ad på INGO tror att Svenska spels lotter drar fördel av sitt starka varumärke på hemmaplan. Triss har dessutom en lång tradition av prisvinnande reklam.  
– Triss har en väldigt bra kampanj. Samtidigt är den väldigt svensk. Det blir andra förutsättningar här nere. Deras starka varumärke hjälper nog dem i Sverige, medan här är det lika okänt som Situation Sthlm.  

Hade ni den här framgången på känn?
– Vi hoppades såklart, men man vet ju inte. Vinnarna i utomhus är ofta stortavlor som gör något, till exempel att de har inbyggda solceller. Det känns det bra att vinna med något som är ganska traditionellt. Det är idén som är stark, säger copyn Timo Orre.

Björn Ståhl fyller i:
– Cannes är alltid Cannes. Även om du har världens bästa idé kan det sluta med att du inte vinner något. Man vet aldrig på förhand. De nominerade i Outdoor och Media var väldigt bra idéer med bra lösningar, så konkurrensen kändes tuff.

Vad betyder det här för byrån?
– Det blir en skön boost. Vi har känt Under en längre tid att vi har en uppåtgående trend på byrån. Det här blir ett kvitto på att vi gör rätt saker. Vi hade halleluleja-stämning igår både här nere och hemma på byrån.   

INGO vill rikta ett särskilt tack till kunden Situatiion Sthlm, som har dragit ett stort lass med att hitta människor som är villiga att ställa upp med sina CV:n på utomhustavlor.  
– Det är inte alla som vill ställa upp direkt och bli en offentlig hemlös. De är verkligen hjältar. Genom att blotta sig själva hjälper de alla andra i samma situation, säger Timo Orre.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.