Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kapero plockar in Millward Browns vd

Publicerad: 3 September 2014, 14:01

Frv: Peter Lundberg, vd Kapero, Björn Söderin, Kaj Johansson, vice vd Kapero.

Foto: Fredrik Thambert.

Marknadschefens eviga dröm är att få ut som mycket som möjligt för så lite som möjligt. Det vill Kapero adressera genom att rekrytera Millward Browns vd Björn Söderin. Nu kopplar de ihop effektivitet och effekt.


Ämnen i artikeln:

Kapero

Marknadschefer drunknar i siffror och mätningar. Mängden ökar dessutom i takt med alla digitala möjligheter som adderas. Problemet är bara att resultaten sällan tillämpas i den dagliga verksamheten. Processkonsulterna Kapero vill ändra på det.  
– Alla mäter. Siffrorna bara exploderar med hundrasidiga Power Point-rapporter från en massa olika håll på varje kampanj. Men vad det råder brist på är hur siffrorna ska användas. Vi vill få in analysen i vardagen och processen, säger Kaj Johansson.

Kaperos vd Peter Lundberg konstaterar att mätningarna från början härstammar från Mad Men-eran, då byråerna tvingades börja motivera sina medieval och lösningar för att bevisa sin förträfflighet.  
– Från början är ju siffror ett säljargument. Företag mäter otroligt mycket olika saker och lyfter ofta fram positiva utfall. Även beställaren är intresserad av att lyfta fram det positiva eftersom de mäts på framgång, säger han.

Syftet är dock inte att förstöra kalaset.  
– Det intressanta är att kombinera effekt- och effektivitetsfrågan. Målsättningen är att både öka effektiviteten och effekten. När företag känner att de inte får ut tillräckligt mycket effekt svarar många med att pumpa in mer pengar, istället för att se över hur de jobbar. Där vill vi vara ett stöd.  

Björn Söderin från Millward Brown har själv varit en av dem (förvisso oberoende) aktörer som hjälper marknadscheferna med underlag för att förbättra kommunikationen. Hos Kapero får han möjligheten att också se till att resultaten inte bara hamnar i en pärm på hyllan
– Vi säger inte att företag mäter fel saker, men det är så mycket siffror från olika håll och resultaten används inte på rätt sätt. Där ligger problemet och det tror jag att många kan känna igen sig i, säger han.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Kapero

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.