Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kaplan slår alla rekord

Publicerad: 12 December 2018, 14:08

Johan Nordenström och Linda Hellström, Managing Partners på Kaplan.

Kaplan, som nyligen köptes av Accenture Interactive, kan se tillbaka på ett starkt sista år som fristående byrå. För första gången drog bolaget in över 100 miljoner kronor – och resultatet nästan fördubblades.


Ämnen i artikeln:

CRMKaplanReklamAccenture Interactive

Resumé berättade i november att Accenture Interactive stärker sin kompetens inom datadriven marknadsföring, CRM och lojalitetsprogram genom ett förvärv av digitalbyrån Kaplan.

Nu har Kaplans bokslut för räkenskapsåret september 2017 till augusti 2018 lämnats in till Bolagsverket. Byrån lämnar sin tid som fristående byrå med flaggan i topp.

"Koncernen lämnar bakom sig ett bokslutsår som på alla väsentliga finansiella parametrar såsom omsättning, byråintäkt och rörelseresultat, med god marginal slår alla tidigare års rekord", skriver Kaplans företrädare i bokslutet.

Omsättningen uppgick till 106,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 89,4 under föregående bokslutsår. Resultatet efter finansiella poster nästan fördubblades till 21,5 (11,9) miljoner kronor, och antalet anställda uppgick till 80 (76).

Kaplan hjälper drygt 30 större nordiska bolag med lösningar inom datadriven kommunikation, CRM och marketing automation. I bokslutet vittnar byrån om en stark efterfrågan från både befintliga och nya kunder.

"Datadriven marknadsföring – att kunna följa upp, driva och utveckla individuella kundrelationer och anpassa kommunikationen efter kundernas beteende är ett område under kraftig utveckling."

Kaplan spår en ljus framtid för byrån, men konstaterar samtidigt att verksamheten är konjunkturkänslig.

"Vid en djup lågkonjunktur kan bolagets kundstock och därmed bolagets resultat och lönsamhet minska betydligt. Beredskapen för en sådan nedgång är stor."

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.