Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KappAhl byter kurs

Publicerad: 27 April 2011, 13:39

KappAhl satsar på att deras marknadskommunikation ska vända företagets kris – nu slutar de att flirta med fashionistan och hyllar i stället vuxenheten. KappAhls börsvärde har halverats sedan förra sommaren och kvartalet är det svagaste sedan bolaget kom till börsen 2006.


Ämnen i artikeln:

Carina LadowKappahl

truefalse

Carina Ladow, marknadsdirektör KappAhl.

– Nej, det är inte kris i företaget. Den här sena våren är förstås inte kul, säger bolagets luttrade marknadsdirektör Carina Ladow, men tillägger:
– Jag har varit med länge och vet att det gäller att sitta still i båten när det gungar.

Omvärldsfaktorer, som höjda bomullspriser och kraftiga löneökningar i Kina, har gjort att modeindustrin i hela världen har haft ett tufft år. Men KappAhl har drabbats hårt ekonomiskt och kämpar nu med att vända den nedåtgående trenden.
– Hjärtat i företaget är vår design och vår stolthet är att vi designar alla plagg själva. Det kommer vi att fortsätta med. Däremot ska bli tydligare med att det är främst kvinnor i åldersspannet
30–50 år som är vår största kundgrupp. Vi ska bli bättre på att spegla vuxenheten i vår kommunikation och vi kommer att profilera om oss vilket konsumenterna kommer att se i juni, säger Carina Ladow.

Carina Ladow är nytillträdd marknadsdirektör sedan årsskiftet men hon har varit i företaget i 18 år och verksam inom modeindustrin i hela sitt yrkesliv. Under de senaste 7 åren har hon varit design- och inköpschef för KappAhl Dam.

Forsman & Bodenfors är sedan många år KappAhls byrå och det kommer Carina Ladow inte att ändra på.
– Däremot kommer jag att titta på kommunikationen med nya ögon. Jag tycker nog att vi i dag har sneglat för mycket på andra. Det vill jag ändra på. Vår marknadskommunikation ska rikta sig mot en vuxnare kundgrupp och vid några tillfällen tycker jag att vi har varit lite för lika andra aktörer.

En ny kampanj kommer att presenteras i strax före midsommar. Men fokus ligger på julen och då kommer kunderna tydligare märka av kursförändringen.
– Julen är vår stora försäljningstid. Då köper man både presenter till sig själv och till hela familjen. Jag brukar kalla det för KlappAhl, säger Carina Ladow, med något slags ÖoB-humor.

Lena Magnergård

Ämnen i artikeln:

Carina LadowKappahl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.