Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KappAhl i större byråpitch

Publicerad: 5 april 2012, 09:15

Bild från F&B:s kampanj för KappAhl.

I dag stod det klart att KappAhl:s marknadsdirektör Carina Ladow ersätts av Julas nuvarande marknadsdirektör Anders Paulsson från och med maj. Hon blir i stället sortiment- och designdirektör och sitter alltjämt kvar i Kappahls ledning: – Hon har en otrolig fingertoppskänsla för vår kund och kan verkligen det här med smak, färg och form, säger Johan Åberg, vd för Kappahl.


Ämnen i artikeln:

KappAhl

Resume.se har tidigare berättat att Forsman & Bodenfors avtal med KappAhl upphör från och med maj. Det vill säga vid exakt samma tidpunkt som Carina Ladow ersätts av Julas marknadsdirektör Anders Paulsson:

– Det är allmänt känt att vi har gått lite fel i vårt sortiment och därför behöver vi Carinas expertis på området och ser också en möjlighet att förnya oss i och med vi får in en marknadsdirektör från en helt annan bransch, säger Johan Åberg, vd för Kappahl.

KappAhl har tidigare meddelat att man tänker arbete mer inhouse med reklambiten och anlita experter vid behov.

KappAhl har ändå träffat en rad en rad byråer sedan början av året. Det vill säga man har gått ut i vad som kan ses som en regelrätt pitch:

– Vi har skickat ut en brief och det blir inget adhoc-projekt, utan vi vill hitta bra former för en samarbetetspartner med en reklamidé som håller under lång tid, säger Johan Åberg.

Han tycker att det stora problemet för KappAhl är att man har tappat sitt fokus på kärnkunden. Det vill säga kvinnor som är 30-55 år. Han hoppas nu att det ska bli ändring på det:

– Jag kan inte berätta exakt vad som sker, men vi håller på och genomlyser hela vår setup och det gäller både produktions- och byråsidan. Men vi har inte satt ned foten ännu när det gäller vilka som blir våra amarbetspartners framöver, säger Johan Åberg.

Han menar att det yttersta målet med hela översynen är att KappAhl ska äga kommunikationsfrågan på ett bättre sätt än tidigare:

– Det handlar om att jobba mer flexibelt. Det kan exempelvis bli så att vi vänder oss direkt till ett produktionsbolag, säger Johan Åberg.

Han uppger också att det handlar om att ta ställning vilka medieslag som är att föredra framöver:

– Vi lämnar allt öppet just nu. Så vi går igenom samtliga speaking-partners, säger Johan Åberg.

Kappahl är också i full färd med att rekrytera personer som ska arbete med bolagets marknadsföring.

Hur ser du på Forsman & Bodenfors insatser. Är det deras fel att ni inte har nått ut tillräckligt bra till er huvudkund, det vill säga kvinnor 30-55 år?
– Jag har inga problem med att göra pudlar och ta på mig allt. Det här är en omstart. Så vi bootar om motorerna och tar nya grepp, säger Johan Åberg.

Hur kommer det sig att ni plockar in just Anders Paulsson?
– I min roll träffar jag en hel del människor inom vår bransch, men också många utanför branschen.  Det är ju spännande att ta in någon som inte är formad av vår bransch med tanke på att den är så generisk i sin kommunikation, säger Johan Åberg.

Han gillar också att Anders Paulsson har mycket erfarenhet när det gäller att ta över ägarskapet för en fråga, men även om Anders Paulsson går in som ny marknadsdirektör hindrar det inte att Carina Ladow även fortsättningsvis har sitt finger med i marknadskommunikationen:

– Hon blir aktiv i vårt erbjudande när det gäller färg och form. Dels vad gäller det du ser i media, dels när det gäller själva paketeringen, säger Johan Åberg.

Vi har fått se många bolag plocka in koncept som tidigare har funkat. Ett sådant exempel är Cykel på köpet med Dogge för Elgiganten och Siba har plockat in Mediamarkts tidigare frontfigur Peter Antoine. Ska ni satsa på sådant som har fungerat tidigare?
– Nej, jag har ett förflutet inom hemelektronikbranschen och för vår del krävs det att vi tittar framåt och tänker nytt, säger Johan Åberg.

Det här med att ta reda på vem som är ens huvudkund känns lite basic? Borde ni inte redan veta detta?
– Jo, inom detaljhandeln så är det ju det, men man får inte glömma av att vi skiljer oss från exempelvis hemelektronikbranschen i det att det inte är någon katastrof för dem om en produkt blir kvar på lagret ett par månader medan vi hela tiden måste ligga rätt i tid, färg, form och smak. Så vi måste hela tiden vara på tårna, säger Johan Åberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

KappAhl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.