Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kappahl väljer tv igen

Publicerad: 17 september 2008, 14:02

Kappahl väljer bort hollywoodstjärnor och vill återigen synas i tv. På måndag startar den nya kampanjen som ska lyfta företagets mode med hjälp av känslor.


Bild från en av filmerna.

De senaste två åren har Kappahl satsat på reklamfilmer med Hollywoodstjärnor i birollerna. Bland annat har Goldie Hawn och Dustin Hoffman gjort reklam för företaget. Filmerna var en del av klädföretagets reklamsatsning ”You Look Great” som inleddes 2006.
Då låg fokus på insidan. Nu svänger företaget om och satsar fullt ut på att visa kläderna. Dessutom väljer företaget tv igen.

– Kampanjen som startar på måndag kommer att visa höstens mode. Totalt har vi tagit fram nitton stycken femtonsekundersfilmer, där vi vill förmedla någon form av stämning, samtidigt som vi kan uppnå en hög frekvens och variation, säger Meta Ågren, marknadsdirektör på Kappahl.

Bild från en av filmerna.

Kampanjen är framtagen av reklambyrån ANR BBDO. Filmfotograf är det unga stjärnskottet Rain Li.
– Vi vill skildra ögonblick av en kvinnas liv med hjälp av att uttrycka olika känslor, säger Meta Ågren.

Kappahl skippar också kända skådespelare i de nya filmerna.
– Dustin och Goldie var enormt populära och vi fick väldigt mycket uppmärksamhet för varumärket. Men nu testar vi något nytt. Vi vill satsa mer på en starkare modebild.

Förutom tv kommer kampanjen även att synas i print, webb och som adresserad och oadresserad reklam.

Musiken är specialskriven åt Kappahl av Johan Åberg.
– Idag är det viktigt att bryta igenom i mediebruset och verkligen grabba tag i konsumenten. Det tycker jag att musiken hjälper oss att göra. Den förmedlar en känsla.

Rain Li

Filmerna kommer bland annat att sändas på TV3, TV4, TV4 Plus och TV6.

– Det är bra för Kappahl att gå i tv igen.   TV är ett effektivt sätt för Kappahl att ta större plats i konsumentens medvetande, säger Meta Ågren.

Målgruppen är kvinnor i åldern 30-50 år. Mediebyrå är Carat.

Kappahl

Byrå: ANR BBDO
Arbetsgrupp: Helena Svärd ad, Hanna Wickelgren ad, Karin Persson ad, Jonas  Sjövall ad, Håkan Larsson copywriter, Charlotta Warnhammar projektledare,  Annika Andreasson  produktionsledare, Charlotte Arén produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.