Reklam
KappAhls ”Fifty Shades of Grey” frias
Publicerad: 24 januari 2014, 10:04
Klädkedjan KappAhls reklam för underkläder i kollektkionen ”Fifty Shades of Grey” frias av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON. Kollektionen har hämtat inspiration från Erika Leonard James världsberömda roman med samma namn.
KB
Karl-Johan Byttner
Kampanjen visar en kvinna med svart mask runt ögonen iförd underkläder.
Feministorganisationen Sveriges Kvinnolobby anser att kampanjen är könsdiskriminerande då den framställer kvinnor på ett nedvärderande sätt.
Av beslutet framgår att anmälare har reagerat på att kvinnan i reklamen genom: ”klädsel, poser och rörelser framställs som ett sexobjekt” och att reklamen är ”stereotyp”.
KappAhl menar att avsikten med kampanjen är att ”förmedla en vacker, exklusiv kollektion av underkläder – av kvinnor för kvinnor.”
RON köper KappAhls förklaring tycker heller inte att kvinnan ger ett intryck av att vara i en osäker eller utsatt position.
RON konstaterar också att det enligt praxis finns en ”betydande frihet för annonsörer som marknadsför underkläder att i reklam visa kläderna på fotomodeller.”
Resumé har tidigare berättat att KappAhl har ett exklusivitetsavtal med E.L. James.
KappAhl anlitar visserligen Holydiver, men merparten av jobbet har skett inhouse.
Kollektionen började säljas den 6 november.
”Den skulle vara smakfull, exklusiv och vacker – inte porrig”, sade KappAhls sortiment- och designdirektör Carina Ladow.