Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KappAhls ”Fifty Shades of Grey” frias

Publicerad: 24 Januari 2014, 10:04

Klädkedjan KappAhls reklam för underkläder i kollektkionen ”Fifty Shades of Grey” frias av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON. Kollektionen har hämtat inspiration från Erika Leonard James världsberömda roman med samma namn.


Ämnen i artikeln:

Carina LadowRONKappahl

Kampanjen visar en kvinna med svart mask runt ögonen iförd underkläder.  

Feministorganisationen  Sveriges Kvinnolobby anser att kampanjen är  könsdiskriminerande då den framställer kvinnor på ett nedvärderande  sätt.

Av beslutet framgår att anmälare har reagerat på att kvinnan i  reklamen genom: ”klädsel, poser och rörelser framställs som ett  sexobjekt” och att reklamen är ”stereotyp”.

KappAhl menar att  avsikten med kampanjen är att ”förmedla en vacker, exklusiv kollektion  av underkläder – av kvinnor för kvinnor.”

RON köper KappAhls förklaring tycker heller inte att kvinnan ger ett intryck av att vara i  en osäker eller utsatt position.

RON  konstaterar också att det enligt praxis finns en ”betydande frihet för  annonsörer som marknadsför underkläder att i reklam visa kläderna på  fotomodeller.”

Resumé har tidigare berättat att KappAhl har ett exklusivitetsavtal med E.L. James.

KappAhl anlitar visserligen Holydiver, men merparten av jobbet har skett inhouse.

Kollektionen började säljas den 6 november.
”Den skulle vara smakfull, exklusiv och vacker – inte porrig”, sade KappAhls sortiment- och designdirektör Carina Ladow.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Carina LadowRONKappahl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.