måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

KappAhls ”Fifty Shades of Grey” frias

Publicerad: 24 januari 2014, 10:04

Klädkedjan KappAhls reklam för underkläder i kollektkionen ”Fifty Shades of Grey” frias av Reklamombudsmannens Opinionsnämnd, RON. Kollektionen har hämtat inspiration från Erika Leonard James världsberömda roman med samma namn.

Ämnen i artikeln:

Carina LadowRONKappahl

KB

Karl-Johan Byttner


Kampanjen visar en kvinna med svart mask runt ögonen iförd underkläder.  

Feministorganisationen  Sveriges Kvinnolobby anser att kampanjen är  könsdiskriminerande då den framställer kvinnor på ett nedvärderande  sätt.

Av beslutet framgår att anmälare har reagerat på att kvinnan i  reklamen genom: ”klädsel, poser och rörelser framställs som ett  sexobjekt” och att reklamen är ”stereotyp”.

KappAhl menar att  avsikten med kampanjen är att ”förmedla en vacker, exklusiv kollektion  av underkläder – av kvinnor för kvinnor.”

RON köper KappAhls förklaring tycker heller inte att kvinnan ger ett intryck av att vara i  en osäker eller utsatt position.

RON  konstaterar också att det enligt praxis finns en ”betydande frihet för  annonsörer som marknadsför underkläder att i reklam visa kläderna på  fotomodeller.”

Resumé har tidigare berättat att KappAhl har ett exklusivitetsavtal med E.L. James.

KappAhl anlitar visserligen Holydiver, men merparten av jobbet har skett inhouse.

Kollektionen började säljas den 6 november.
”Den skulle vara smakfull, exklusiv och vacker – inte porrig”, sade KappAhls sortiment- och designdirektör Carina Ladow.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev