Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kär & Galen värnar om hemlösa

Publicerad: 16 december 2008, 15:49

Reklambyrån Kär & Galen kom på en idé för att samla in pengar till hemlösa. Stadsmissionen nappade. Här är kampanjen.


Annonsen för Stadsmissionen. Klicka på plus-tecknet för stor bild.

För några veckor sedan ringde reklambyrån Kär & Galen upp Stadsmissionen i Skåne med en kampanjidé för att för att samla in pengar till hemlösa. Ira Gyllingberg, marknadsansvarig och insamlare för Stadsmissionerna i Skåne, nappade direkt. Imorgon, onsdag, går annonsen i City Malmö Lund. Utrymmet i tidningen fick Stadsmissionen gratis.

Annonsidén bygger på att många hemlösa använder tidningen som skydd mot kylan.
– Vi nappade direkt och tyckte idén var jättebra. Sådana här initiativ är vi väldigt tacksamma för, säger Ira Gyllingberg. Hon tillägger.
– Alla människor behöver ett hem, en gemenskap, det är grunden för allt. Utan en fast plats är det svårt att lösa andra problem.

Till att börja med handlar det om en annons och ett införande i tidningen.
– Jag kan inte svara på om det blir mer senare. Jag ser gärna att vi kan arbeta mer med dem framöver. Det känns viktigt när man arbetar med det vi gör att använda den kunskapen till annat också, säger Niklas Brodd, cd på Kär & Galen.

Till skillnad från sina systerorganisationer i Göteborg och Stockholm har Stadsmissionen i Skåne inte samarbetat med någon byrå tidigare. Det mesta har istället gjorts inhouse.

Hur mycket lägger ni vanligtvis på marknadsföring?
– Det fungerar inte riktigt så. Vi är en fullständigt idéburen organisation vi har ingen direkt byråkostnad. Och jag vill inte gå in på några summor, säger Ira Gyllingberg.

Kan ni tänka er att samarbeta med en byrå framöver, om de jobbar pro bono?
– Ja, kanske det.

Är Kär & Galen intressanta i så fall?
– Ja, det skulle de kunna vara.

Varför valde ni att samarbete med just Stadsmissionen?
– Det var flera saker som påverkade. Men mest handlade det om att budskapet med den lokala förankringen passade in.

Hur landade ni i den här idén?
– Idén kom vi på när vi satt och lyssnade på radion och hörde ett inslag om hur många det var i Malmö och Skåne som var hemlösa. Sedan spånade vi om vad och hur man skulle kunna göra. Vi har på ett tydligt sätt visat för alla som läser tidningen en annan verklighet. I och med att vi direkt i tidningen pratar om att det finns de som har det väldigt tufft och använder tidningen till att visa det. Jag hoppas att det ska få så pass stor effekt att det verkligen ger bidrag, säger Niklas Brodd.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.