Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Karamellkungen slukar Godisprinsen

Publicerad: 8 Oktober 2008, 10:16

I våras stämde Karamellkungen uppstickaren Godisprinsen för vilseledande marknadsföring och renommésnyltning. Nu är godiskriget över – Karamellkungen köper Godisprinsen.


Nu är de forna fienderna Karamellkungen (till vänster) och Godisprinsen kompisar igen. Karamellkungen köper nämligen Godisprinsen.

Resume.se berättade i våras om det infekterade bråket mellan lösviktsgodisföretagen Karamellkungen och Godisprinsen som fortsatte i Stockholms tingsrätt där Karamellkungen stämde uppstickaren Godisprinsen för vilseledande marknadsföring och renommésnyltning.

Karamellkungen krävde Godisprinsen på tre miljoner kronor för den attack man anser sig varit utsatt för. Dessutom krävde man att Godisprinsens namn förbjuds, med hot om vite på en och en halv miljon kronor.

Men nu är tvisten över. Candyking Holding, vars svenska verksamhet är Karamellkungen, köper EX Confectionary Trading där Godisprinsen och naturgodisföretaget Mixsnax ingår.

I ett pressmeddelande skriver Candyking att man därmed blir landets största aktören inom konfektyr och naturgodis med en  miljardomsättning.

Godisprinsen och Mixsnax får behålla sina varumärken. Candykings produktportfölj rymmer även Premiyum.

– Det är spännande att Mixsnax och Godisprinsen nu kommer att ingå i Candyking, det företag som var först med att ta lösviktsgodiset ut i butikerna, säger Dani Evanoff, vd för Godisprinsen. Han blir nu vice vd i Karamellkungen och kommer att ha fortsatt ansvar för varumärkena Godisprinsen och Mixsnax.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.