Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Karlstad Sveriges huvudstad"

Publicerad: 6 mars 2011, 19:15

Karlstad vill bli den populäraste kommunsidan på Facebook. Med kampanjen ”Karlstad som huvudstad” ser man ut att ha lyckats. – Sedan vi körde igång för en månad sedan har vi fått 1 500 nya medlemmar, säger Tommy Granqvist, kommunikatör på Karlstad Kommun.


Ämnen i artikeln:

Facebook

4 417 personer gillar kommunen på Facebook. Det är mer 500 fler än någon annan kommun på Facebook kan visa upp. Bakgrunden är en medveten satsning från kommunen med kampanjen ”Karlstad som huvudstad”.

– Dels har vi skapat en applikation på Facebook där man kan göra sig själv till kung i Karlstad och utse sina vänner till olika ministrar. Sedan kan man göra en tidningslöpsedel av det, säger Tommy Granqvist som ansvarar för kommunens satsningar på sociala medier.

Dessutom har man skapat en applikation där man kan översätta sina kommentarer till karlstadmål, Kallstalizern.

Man har också marknadsfört kampanjen i de traditionella mediekanalerna.

– Vi har gjort radioreklam och satt upp affischer i staden till kampanjen, säger Tommy Granqvist.

Sedan man körde igång kampanjen har dialogen med kommuninvånarna förbättrats i och med att man lättare kan kommunicera på Facebook.

- Facebook ät en viktig kanal för dialog med kommuninvånarna och huvudstadskampanjen har gett oss nästan 1400 nya personer som gillar vår sida. Det ger oss mycket bra förutsättningar i vårt löpande kommunikationsarbete, säger Tommy Granqvist.

Förutom Facebook satsar kommunen också på Youtube och Twitter.

Reklambyrån bakom kampanjen är Bulldozer från just Karlstad.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.