Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Karmarama Clas Ohlsons nya byrå

Publicerad: 22 augusti 2008, 06:11

Detaljhandelskedjan Clas Ohlson är på väg att etablera sig i Storbritannien. Inför lanseringen har företaget nu kontrakterat en brittisk reklambyrå.


Ulrika Göransson är koncernmarknadschef på Clas Ohlson.

Clas Ohlson finns i dag i Sverige, Norge och Finland, men har som mål att bli en europeisk kedja. Under åren 2008–2009 planeras 2–4 butiker i Storbritannien, den första i södra London, och det är inför den etableringen företaget nu har slutet avtal med en ny reklambyrå.
– Vi öppnar vår butik i Croydon utanför London i perioden november–januari och kände att vi behövde en lokal byrå i London för lanseringen, säger Ulrika Göransson, koncernmarknadschef på Clas Ohlson.

I Sverige fortsätter samarbetet med ANR BBDO, men det föll sig naturligt att inte välja en BBDO-byrå för London-lanseringen, säger Ulrika Göransson.
– Nej, det vi gör i Norden är av annan karaktär än reklamen vi behöver för London-lanseringen, säger hon. Det kommer inte att handla om några nationella kampanjer till en början, eftersom det bara kommer att finnas en butik: i Norden har vi 88 butiker.

Clas Ohlson genomförde inte en regelrätt pitch för att hitta en byrå, men tittade på olika upplägg och konstellationer. I slutänden var det tre olika byråer med olika karaktär kvar.
– Alla vi hade kontakt med har varit bra, och det var inget enkelt beslut. Ingenting var givet, säger Ulrika Göransson.

Karmarama kommer att ha ett helhetsuppdrag för Clas Ohlson enligt byrån. Karmarama har tidigare arbetat med Clas Ohlsons relativt nytillträdde operative chef, Peter Jelkeby. men detta har inte spelat någon roll för valet, enligt Ulrika Göransson.
– Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Under tiden Peter var på Ikea bytte de dessutom byrå från Karmarama till en annan. Det har varken varit en fördel eller nackdel, säger hon.

Ulrika Göransson håller också alla dörrar öppna för framtiden.
– Vi jobbar aktivt med ANR för Norden, men det är svårt att uttala sig på lång sikt innan UK finns på banan. Hur vi kommer att arbeta på sikt över alla länder, det är ett senare beslut, säger hon.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.