Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Kartläggning: Få kreatörer över 50 år på byråerna

Publicerad: 17 Maj 2016, 12:02

I byråbranschen lyser de äldre kreatörerna med sin frånvaro.

Foto: Andreas Elgstrand.

Äldre kreatörer är sällsynta i branschen. Det visar Resumés kartläggning av 190 anställda på 15 av de största reklambyråerna i Sverige. Bara 14 procent av dem är över 50 år.


Ämnen i artikeln:

Bohmans Nätverk

För ett tag sedan skrev Erik Haglöf, vd och rekryterare på Bohmans Nätverk, en debattartikel på resume.se med budskapet att vi inte kan fortsätta slänga folk över 40 år på tippen. Resumé bestämde sig då för att granska hur åldersfördelningen bland kreatörerna egentligen ser ut på reklambyråerna.

Kartläggningen visar tydligt att det är de medelålders talangerna som dominerar på reklambyråerna. Medan bara 14 procent av kreatörerna är över 50 år, är 63 procent mellan 30 och 50. Motsvarande siffra för åldersgruppen 20-30 landar på 23 procent.

SCP Grey är branschens "äldsta" byrå med en snittålder bland kreatörerna som landar på 48 år, medan Saatchi & Saatchi har flest unga med 35 år som snittålder.

LÄS MER: Ad fick gå efter 28 år – stämmer Åkestam Holst för diskriminering

Den genomsnittlige kreatören i Sverige är 39 år gammal, visar vår kartläggning. Då är 190 kreatörer inräknade, inklusive de kreativa cheferna.

– Många människor har en idé om att det finns ett bästföredatum, säger ErikHaglöf, som har fått kompetensen ifrågasatt när Bohmans Nätverk presenterade två kandidater på 50 och äldre till ett internationellt bolag.

– Jag tror att det är ännu hårdare bland kreatörer. Projektledarrollen har kanske en lite äldre snittålder. Det finns en idé att kreativa yrken måste häftas ihop med yngre människor. Att de skulle sitta på de nya uttrycken. Det råder en ungdomshajp just nu som är än mer påfallande hård i byråsammanhang, säger Erik Haglöf.

Som rekryterare har han sett tendenser till flockbeteende bland företagen. Att om många andra rekryterar människor i en viss ålder till en viss typ av jobb är det lätt att falla in i det mönstret själv.

Clary Krekula, är docent i sociologi vid Karlstads universitet och har forskat på åldersdiskriminering.

– Det har gjorts studier med fejkade ansökningar - där de har varit så lika som möjligt, men åldern på den sökande skiljt sig. Där ser vi att andelen som får svar sjunker drastiskt med en ökande ålder, säger hon.

Anledningen till det är föreställningar som grundar sig på stereotyper, enligt henne.

– Vid rekryteringar tänker vi också att yngre stannar längre på företaget än någon som precis ska gå i pension. Men det är en felaktig föreställning. Då bortser företagen helt ifrån den stora rörligheten som finns på arbetsmarknaden, säger Clary Krekula.

Finns det några indikationer på att synsättet kommer att förändras i framtiden?
– Det finns ingen forskning på det, men förlängs arbetslivet finns risken för att diskriminering kommer att öka i och med hårdare konkurrens. Det har gjorts rekryteringsstudier på kvinnliga brandmän, attityden mot kvinnorna var som mest negativ i storstäder, i och med att det är ett stort söktryck där. På landsorter, där söktrycket var lägre, var man mer öppen.

***

Så ser åldersfördelningen ut på byråerna:
Av de 190 kreatörerna från de 15 större reklambyråer som ingick i undersökningen var 24 personer mellan 51 och 60 år. 2 stycken var 61 eller äldre.

Snittålder på byråerna:
Saatchi & Saatchi 35 år
King 35,5 år
TBWA 36 år
Volt 37 år
Forsman & Bodenfors 38 år
Garbergs 38 år
Åkestam Holst 38 år
Le Bureau 39 år
Stendahls 41 år
Ord & Bild 43 år
Klirr Stockholm 45 år
SCP Grey 48 år

***

Så gjordes undersökningen
Vi valde ut 15 av de största reklambyråerna i Sverige. Sedan plockades byråernas kreatörer med ålder (art director, copywriter och creative director) ut från respektive sajt. Den totala snittåldern för samtliga kreatörer räknades ut, samt procentsatser i olika åldersgrupper.

Förutom de 12 byråerna här nedan ingick också byråerna Humblestorm, Valentin&Byhr och Honesty i undersökningen , men redovisas inte separat på grund av att felkällan blir för stor på dessa byråer. Av de 235 kreatörerna på byråerna har vi fått fram åldern på 190 stycken.

Fotnot 1: Under arbetet med kartläggningen har Resumé blivit kontaktade av ett antal personer som vittnar om att det förekommer åldersdiskriminering i branschen. Men de har inte velat prata offentligt om det, av rädsla för att bli ännu mindre attraktiva på arbetsmarknaden.

Fotnot 2: Den här artikeln publicerades ursprungligen i Resumés papperstidning nr 37-38 2015, som gavs ut i september i fjol.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bohmans Nätverk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.