Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Katter i fallskärm ska lyfta Folksam

Publicerad: 7 November 2012, 13:11

En stillbild från reklamfilmen.

Åkestam Holst har gjort en ny kampanj för Folksam. Den består bland annat av två reklamfilmer som börjar sändas nu på fredag. Kampanjen är en del av Folksams koncept "För allt du bryr dig om" som lanserades 2010.


Ämnen i artikeln:

FolksamÅkestam Holst

I stället för att prata risk, priser och premier tar Folksams reklam  fasta på de känslor som människor har för det som de försäkrar. Filmerna  lyfter fram två av Folksams kunder: Eva och hennes kärlek till sin katt  samt Daniel och hans radiostyrda helikopter.  

– Vi vet att folk inte tycker det är kul att prata om försäkringar.  Istället lyfter vi fram de saker som människor bryr sig om, denna gång  husdjur och hobbys. Det har visat sig att reklam för till exempel  hundförsäkringar säljer pensionsförsäkringar och vice versa. Det handlar  om att skapa en positiv känsla kring varumärket, säger Johan Landin som  är en av kreatörerna på Åkestam Holst.

Lena Strand, Folksams marknadschef, berättar att målet för kampanjen  främst är att göra varumärket mer omtyckt. 2010 lades en strategi för  att öka gillandet av Folksam snarare än kännedomen.

Företaget är redan  välkänt och har fyra miljoner kunder. Tanken med att porträttera Eva och  Daniel i filmerna är att skapa en personligare känsla i människors  relation till Folksam.

– Väldigt många människor i Sverige älskar sina husdjur och hobbies. Vi engagerar oss alltså i det som våra kunder bryr sig om. Vi vill dessutom kommunicera att Folksam är ett kundägt företag. Därför har ordet "kund" bytts ut mot "ägare" i filmerna, säger Lena  Strand.     

Filip Laurent, också kreatör på Åkestam Holst förklarar att det tar lång  tid och hårt arbete för att förändra bilden av ett varumärke. Det  gäller att vara tydlig och uthållig om man ska lyckas.

– Folksams reklam handlade tidigare om till exempel jämställdhet och trafikforskning. Sedan 2010 fokuserar vi kommunikationen på Folksams kärnverksamhet, det vill säga pension och försäkringar, något som har givit goda resultat, säger Filip Lauren.

Det är produktionsbolaget Film de Liberté med regissör Markus Johnson och Redrum som står bakom produktionen.

Blanca Sjöstedt


Ämnen i artikeln:

FolksamÅkestam Holst

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.