Reklam
Kattinfluencers ska stävja tjuvjakt på lejon
Publicerad: 17 augusti 2018, 08:50
Internet möter internet i Peace Park Foundations senaste kampanj, framtagen av Number10.
Som de flesta som befunnit sig på internet vet om finns det ett oerhört engagerat kattcommunity runtom i världen. Memes och Instagramkonton har gjort katten till en av de främsta symbolerna för modern internetkultur.
I Peace Park Foundations senaste kampanj, framtagen av pr-byrån Number10, låter organisationen katterna möta ett annat internetfenomen, om än inte lika omfamnat som katterna själva – influencers.
I kampanjen har influencerkatter, med "Summer Queen" i spetsen, fått en lejonman och uppmanar följarna att swisha en gåva till Peace Park Foundation för att motverka tjuvjakt av vilda lejon. I utbyte mot gåvan får swisharna en egen lejonman till sin katt. Pengarna går sedan oavkortat till organisationens arbete mot tjuvjakt och illegal handel.
– Det finns ett sådant enormt engagemang hos kattinfluencers att göra skillnad för andra djur och många brinner för denna fråga. Detta är en ny form av samarbete för oss och stärker kopplingen mellan vårt arbete i Södra Afrika och Sverige, säger Helena Jonhzon Dahl, communication och marketing manager på Peace Parks Foundation Sweden.
Peace Park Foundation grundades av Nelson Mandela och jobbar för att bevara biologisk mångfald och fred i södra Afrika.