Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kaxiga svenskbyråns nya europeiska uppdrag

Publicerad: 28 augusti 2013, 12:09

Lovely-ägarna Magnus Olsson och Avinash Sampath går sin egen väg.

Nya kaxiga svenskbyrån Lovely i Amsterdam har vunnit ett storuppdrag från Philips. – Vi spenderar vår tid och kundens budget åt reklamtänk och produktion i stället för långa bibbelbabbel-processer, säger grundaren Magnus Olsson.


Ämnen i artikeln:

Lovely

Ett år gamla byrån Lovely, med Amsterdam som bas, ägs av Magnus Olsson och Avinash Sampath – båda med ett förflutet som ECD:s på Saatchi & Saatchi i Amsterdam.

– Vi samarbetar bara med kunder där vi jobbar tillsammans direkt med beslutsfattaren/beslutsfattarna. På det sättet får vi spendera vår tid och kundens budget åt reklamtänk och produktion i stället för långa bibbelbabbel-processer, säger Magnus Olsson.

– Lovely passar inte de flesta kunder då det ofta förekommer mycket layers, men på Lovely ser vi att fler och fler kunder vill se till att deras budget spenderas så effektivt som möjligt.

Lovely vann Tallink Silja i fjol men nu har samarbetet avslutats.

–      Vi hade ett möte i Tallin för ett par månader sedan med den nya ledningen och det var tydligt att vi inte hade samma uppfattning om människor och kommunikation. Det är bra för både Tallink Silja och Lovely att vi går skilda vägar, säger Magnus Olsson.

I stället kan Lovely glädja sig åt nya kunden Philips som byrån vann i konkurrens med tre andra byråer.

– Uppdraget gäller luftrenare och luftfuktare för inomhusbruk på ett par stora marknader i Europa. Luften i hem och på arbetsplatser är 20-30 gånger sämre än den utomhus.  Philips har riktigt snyggt designade produkter som fixar detta. Det är härligt att göra reklam för prylar som verkligen gör nytta och kan spela en viktig roll i människors liv. Jag är själv allergiker och har ett par stycken "boxar" på ingång, säger Magnus Olsson.

Magnus Olsson menar att Lovelys sätt att jobba är överlägset många andra byråers metoder.

– Många byråer försöker att leverera expertis inom alla mediakanaler och gör också stora intäkter på detta sätt. Enligt en undersökning nyligen i USA är det inte höga fakturor eller fel kreativitet som som gör att relationerna mellan kund och byrå brister. Det faktum att byråerna tror sig vara experter på allt hamnar högst på missnöjeslistan.

– Vi lovar bara strategi och enkla platfom-ideer. De bästa digitala människorna såväl som fotografer och regissörer sitter inte på reklambyråer. Lyckligtvis vet vi var vi hittar dom.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Lovely

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.