Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kenogubbarna får sparken

Publicerad: 4 november 2009, 15:57

Svenska Spel byter reklambyrå för Keno. För WatersWidgren\TBWA var det ”Lett å vinne”. Spelets förlorare är Fältman & Malmén.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelFältman & Malmén

truefalse

Fältman & Malmén har gjort reklam för Keno i hela tolv år, men nu är det slut med gubbarna. WatersWidgren\TBWA tar över.

Fältman & Malmén är byrån bakom de gotländska gubbarna på stranden som konstaterar att det är ”lett å vinne” i Keno. Byrån har haft Kenouppdraget för den statliga speljätten i hela tolv år. Men nu tycks gubbarna ha spelat färdigt och turen går vidare till WatersWidgren\TBWA.
– Vi har haft ett långt och bra samarbete med Fältman & Malmén. Vi har varit bortskämda med att ha haft en stadig tillväxt i det spelet, men nu har det stått stilla i ett år och vi känner att det är dags för en kommunikativ nystart, säger Marcus Jonsson, marknadschef för nummerspelen.

– Gubbarna har kanske spelat ut sin roll.
Därför gjorde Svenska Spel en intern pitch bland de byråer som redan har uppdrag för koncernen. Och WatersWidgren\TBWA som jobbar med Oddset och ett antal strategiska projekt, tog hem högsta vinsten.
– WatersWidgren\TBWA kändes vassast just nu. Det är en kommunikativt bra byrå, men de är också väl insatta i hur spel och spelmarknaden fungerar, motiverar Marcus Jonsson sitt val.

På WatersWidgren\TBWA är de glada över att få ta hand om Keno:
– Svenska Spels utökade förtroende för oss är något som alla på byrån är mycket stolta och glada för. Vi hoppas kunna utveckla det gotländs­ka arvet på ett bra och relevant sätt, säger Robert Schelin, vd på WatersWidgren\TBWA, som vill hylla både kunden och den förra byrån för deras långa samarbete:

– Tänk om fler företag var lika långsiktiga i sina reklambyråsamarbeten. Fältman & Malmén har gjort ett jäkligt bra jobb för Keno i över tolv år, det ska vi så klart försöka bräcka.

Hur mycket jobb innebär det? Behöver ni nyanställa?
– Keno blir ett av våra mellanstora uppdrag och som alltid innebär det ett extra intensivt arbete initialt. Men vi behöver inte nyanställa specifikt för detta uppdrag, säger Robert Schelin.

Vad betyder det ekonomiskt?
– Ett mellanstort uppdrag innebär mellanmycket pengar, och som jag bedömer det helt klart tillräckliga resurser för att göra ett riktigt bra jobb, så det kommer inte kunna vara en ursäkt. Men jag har ännu inte inblick i detaljerna.

Uppdraget innebär att se över hela den kommunikativa plattformen för Keno och hjälpa Svenska Spel att hitta rätt väg för framtidens marknadsföring av spelet. I uppdraget ligger också att göra Keno attraktivt för en yngre publik.
– Vi vill få fler spelare att gilla Keno och pröva det, säger Marcus Jonsson.

Resultatet av arbetet ska synas i reklamkampanjer i mars nästa år.
Fältman & Malmén som tappar uppdraget tycker förstås att det är trist, men ingen katastrof.
– Vi har gjort en fantastisk resa och det har varit jättekul. Nu väljer de en annan väg och det har jag respekt för. Det ska bli roligt att se vad WW\TBWA kan åstadkomma. Det är bara att önska dem lycka till, säger Fred Raaum, projektledare på Fältman & Malmén.
– Det har varit en stor och viktig kund, men vi har många kunder och står och faller inte med Keno. Och vi har fortfarande viss kontakt eftersom vi har uppdraget för deras produkt Lördagsgodis.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.