Reklam
Keolis dumpar svenskan – kampanjar på arabiska och persiska
Publicerad: 27 september 2018, 11:56
Hälften av Keolis personal kommer från andra länder än Sverige. I sin senaste rekryteringskampanj valde man därför att kommunicera med jobbsökande på andra språk än det svenska.
I dag består en femtedel av Sveriges befolkning av människor födda i ett annat land än Sverige, och över hälften av bussbolaget Keolis anställda kommer från ett annat land. För att nå ut till potentiella medarbetare valde därför Keolis att skapa en digital kampanj på persiska och arabiska. I kampanjen berättade nuvarande Keolisanställda om sina jobb som bussförare på sitt eget modersmål. Keolis kompletterade även sin "vanliga" hemsida med två kampanjsidor på persiska och arabiska.
– I vår bransch är det en enorm kompetensbrist och att få fler att vilja bli bussförare är en ödesfråga för oss. Men för att nå igenom bruset och nå fram så måste vi anpassa vår
kommunikation, annars skulle vi gå miste om många potentiella rekryteringar, säger Cecilia Jerneheim, HR- och kommunikationsdirektör på Keolis.
Kampanjen är nu vilande i väntan på utvärdering och enligt Keolis själva visar de initiala resultaten att kampanjen överträffat förväntningarna. De har bland annat fått 37 procent fler förfrågningar, 75 procent fler följare på Facebook, ökat antalet jobbansökningar och fått 13 000 träffar för kampanjens landningssidor.
Kampanjen är framtagen av Reformklubben.
– Kommunikationsbranschen måste vakna. Över 350 000 personer i Sverige har arabiska som modersmål och över 100 000 har persiska. Istället för att se det som ett problem har vi använt det för att skapa målgruppsnära kommunikation som skapar engagemang, säger David Khabbazi från Reformklubben.