Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

KFC sjösätter egen artificiell influencer – som gör reklam för Old Spice

Publicerad: 12 April 2019, 06:33

Meta: KFC:s artificiella influencer Colonel Sanders gör reklam för Old Spice.

KFC hakar på senaste trednen med artificiella influencers, Youtube visar nya sätt att mäta framgång och Linkedin har problem med fejkföljare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerGDPRKFCLinkedin

Artificiella influencers har börjat poppa upp på Instagram den senaste tiden. Vi har sett exempel som Lil Miquela, Shudu Gram och Blowko, som alla genomfört samarbeten med vissa varumärke trots sin artificiella karaktär. Nu tar KFC trenden till en ny nivå och sjösätter en egen artificiell influencer, inspirerad av grundaren Colonel Sanders. Det skriver Adweek.

Den artificiella influencern Colonel visar upp sin livsstil och har i princip tagit över snabbmatskedjans flöde. Detta även bokstavligt talat då han introducerades genom en takeover bestående av nio inlägg som tillsammans visade Colonel Sanders hela uppenbarelse.

Den artificiella influencern är framtagen av Wieden + Kennedy Portland och den ska tydligen inte bara fungera som ansiktet utåt för KFC. Den har också gjort sina första samarbete med externa bolag: Old Spice och Dr Pepper.

Visa det här inlägget på Instagram #ad Self-care is really important. It’s a cliche, but it’s true that when you look good you feel good. And @oldspice definitely helps me look good and feel good. I use Moisturize with Shea Butter Body Wash ’cause #menhaveskintoo. Then I use beard oil to get my beard luscious and patently Colonel. Take some space for self-care, so you look good, then you feel good, then you are more good with yourself, then you can go get your dreams. Like starting an international series of chicken restaurants. Small things like self-care have a huge impact on beard confidence and beard look, which has a huge impact on your goals. That’s why self-care is such an important part of the #secretrecipeforsuccess and it will help you achieve your goals too. #beardhealth #protip #ad #selfcare #beard #taketimeforyourself #artistatwork #lookgoodfeelgood #thisishowyoudoit #friedchicken #advice #success #entrepreneur #behindthecurtain #keys #respect #inspiration #positive #positivethoughts #artistatwork #grooming #clean #shave #mensgrooming #virtualcolonel Ett inlägg delat av Colonel Harland Sanders (@kfc) 11 Apr 2019 kl. 3:13 PDT

GDPR ett år senare: "Det räcker inte med att konsumenten tickar i en box för att hävda samtycke"
Trots att GDPR nu varit gällande i snart ett års tid råder det fortfarande många oklarheter kring hur lagen ska tolkas. Digiday har intervjuat Europakommissionens Giovanni Buttarelli för att försöka reda ut de oklarheter som fortfarande råder. Det kan ju som bekant bli dyrt att misslyckas – en som gör det riskerar att få böta fyra procent av bolagets globala omsättning.

Digiday konstaterar att många publicister fortfarande jobbar utifrån ett opt-out-perspektiv snarare än ett opt-in.

– För samtycke krävs ett aktivt beteende av kunden. Att bara ticka i en box betyder nödvändigtvis inte att samtycke är lämnat frivilligt. Att villkor ska stå i en privacy-policy som kunden aldrig läser, det var inte så vi tänkte oss att det skulle bli. Det är inte användarvänligt. Om du ska börja läsa alla privacy policies du får kommer det ta alldeles för mycket tid i anspråk, säger han till Digiday.

Youtube visar nya sätt att mäta framgång
Efter en serie skandaler som har drabbat Youtube den senaste tiden förändrar nu plattformen sitt sätt att mäta framgång. Men än är man inte riktigt klar över hur den nya mätningen ska fungera.

Nu introducerar Google två nya primära mått på om Youtube är framgångsrikt eller inte. Dessa har varit den totala tiden som folk har spenderat på plattformen, inklusive inlägg de skriver och läser samt "quality watch time". Det senare ska ta reda på vilket innehåll som åstadkommer något mer konstruktivt än att bara få tittare att sitta fastklistrade vid sina telefoner.

Förändringarnas syfte är att belöna videos som är mer attraktiva för annonsörer och en bred publik samt att skaka av sig kritiken om att Youtube är beroendeframkallande och socialt kannibaliserande. Det skriver Adage.

Linkedin har problem med fejkföljare
Twitter har det, Instagram har det, Facebook har det – fejkprofiler. Det vet vi sedan tidigare. Men de finns även inom B2B-sfären. Linkedin, med sina 575 miljoner registrerade medlemmar (augusti 2018), är drabbat, men i vilken omfattning är oklart. En artikel i Digiday lyfter dock upp problemet som stort.

"När användare måste sitta och hantera vänförfrågningar från fejkprofiler blir Linkedin förknippad med slöseri av tid, snarare än ett produktivt verktyg", skriver Digiday.

Paul Rockwell, Linkedins chef för förtroende och säkerhet säger till nyhetsmediet att när de identifierar fejkprofiler på Linkedin tar de omedelbart och stänger av personen – ofta permanent – från plattformen.

Disney släpper detaljer om sin streamingtjänst
Disneys streamingtjänst Disney+ kommer att lanseras den 12:e november och kosta 6.99 dollar i månaden. Det har bolaget själv nu avslöjat efter att tidigare ha varit ytterst förtegen om den nya plattformen. Plattformen kommer att vara annonsfri och baserad på prenumerationer. Det skriver Adweek.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.