Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Kinas nya partitopp banar väg för mer reklam

Publicerad: 7 januari 2013, 08:13

Nya kinesiska ledare ska genomföra åtgärder som inte bara bidrar till en ökad urbanisering, utan också till ökad konsumtion. Här ingår bland annat att bana väg för mer reklam.


Xi Jinping och Li Keqiang samt andra politiska ledare inom den nya  administrationen satsar stenhårt på att skapa en boom i kustområden där  utländska investeringarna tidigare utgjorde en viktig del av den lokala  ekonomin, enligt Adage.

Ingen av ledarna har egentligen några tydliga  band till marknadsföring, men branschen förväntas växa utan några  större störningar från Beijing.

Inte minst med tanke på att annonsering inte ses som några strategisk industri såsom exempelvis energi, mat eller infrastruktur.

”Regeringen  fokuserar på saker som på ett direkt sätt påverkar grupper av  konsumenter och annonsörer utan att hota dessa grupperingar”, säger
Tom  Doctoroff, vd för JWT för Shanghai-baserade JWT.

XI Jinping verkar  också ha ett öppen inställning till västerländsk påverkan i jämförelse  med tidigare kommunistledare, enligt Adage.

En stor utmaning består i  att få kineserna att spendera mer av pengarna som man tjänar. Ett  genomsnittligt kinesiskt hushåll sparar 38 procent av sina intäkter i  förhållande till 4 procent när det gäller den amerikanska befolkningen,  enligt Adage.

Xi Jinping blev generalsekreterare för kommunistpartiet i november i år.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.