Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 januari 2013, 08:13
Nya kinesiska ledare ska genomföra åtgärder som inte bara bidrar till en ökad urbanisering, utan också till ökad konsumtion. Här ingår bland annat att bana väg för mer reklam.
Xi Jinping och Li Keqiang samt andra politiska ledare inom den nya administrationen satsar stenhårt på att skapa en boom i kustområden där utländska investeringarna tidigare utgjorde en viktig del av den lokala ekonomin, enligt Adage.
Ingen av ledarna har egentligen några tydliga band till marknadsföring, men branschen förväntas växa utan några större störningar från Beijing.
Inte minst med tanke på att annonsering inte ses som några strategisk industri såsom exempelvis energi, mat eller infrastruktur.
”Regeringen fokuserar på saker som på ett direkt sätt påverkar grupper av konsumenter och annonsörer utan att hota dessa grupperingar”, säger
Tom Doctoroff, vd för JWT för Shanghai-baserade JWT.
XI Jinping verkar också ha ett öppen inställning till västerländsk påverkan i jämförelse med tidigare kommunistledare, enligt Adage.
En stor utmaning består i att få kineserna att spendera mer av pengarna som man tjänar. Ett genomsnittligt kinesiskt hushåll sparar 38 procent av sina intäkter i förhållande till 4 procent när det gäller den amerikanska befolkningen, enligt Adage.
Xi Jinping blev generalsekreterare för kommunistpartiet i november i år.
Karl-Johan Byttner