Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

King boostar vinsten

Publicerad: 15 Juli 2014, 09:54

Sunit Mehrotra, vd på King.

Reklambyrån King ökade både byråintäkten och vinsten under förra året. Det gör att ägarna Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth kan dela på 13,9 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

KingSunit MehrotraFrank Hollingworth

Med storkunder som ICA, Svenska Spel och Cloetta gjorde King ännu ett bra år i fjol. I bokslutet för 2013 redovisar de en byråintäkt på 80 miljoner kronor, vilket är 13 procent högre än under 2012.

Samma sak gäller med resultatet efter finansiella poster, som ökar med hela 44 procent till 18,4 Mkr. Beräknat på byråintäkten ger det marginal på 23 procent.

När skatten är betald återstår knappt 14 Mkr i vinst. I princip hela beloppet (13,9 Mkr) delas ut till Kings moderbolag Keighstone Ltd i London. Resumé har tidigare berättat hur pengarna sedan har gått till de båda ägarna Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth via ett upplägg med bolag i olika skatteparadis. Men hur upplägget ser ut i skrivande är oklart.

– Det som finns kvar i England kommer att avvecklas så snart det kan ske. Verksamheten i King bedrivs som tidigare i Stockholm och resultatet av den verksamheten beskattas förstås i Sverige med vanlig svensk bolagsskatt, har deras revisor Peter Persson på BDO tidigare sagt till Resumé.

Vidare kan konstateras att reklambyrån ökade i antal anställda från 32 till 34 stycken i medeltal. Trots detta steg byråintäkten per anställd till nästan 2,4 miljoner kronor.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.