Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 augusti 2013, 06:21
”Bluff”-sajten.
Reklambyrån Kings kreatörer Alexander Elers och Pontus Ekström ligger bakom den fejkade mäklarsajten som nu får uppärksamhet i sociala medier och i pressen.
Det hela är en reklamkupp för Lotto, på uppdrag av Svenska Spel.
Mäklarsajten Elers & Ekström slår alla svenska rekord i lyx och spektakulära boenden med sina objekt i 100 miljonersklassen.
Men fastigheten i 16 våningar för 103 miljoner kronor, det Disney-lika slottet och den exklusiva fyren är en bluff.
Med ett knapptryck skickas man över till Svenska Spels hemsida med meddelandet: "Drömvinsten är just nu ca 103 miljoner kronor".
Bakom kuppen står Svenska Spels reklambyrå för Lotto – King – och dess två kreatörer Alexander Elers och Pontus Ekström.
Upptåget har fått uppmärksamhet i sociala medier, och i går skrev även Expressen om sajten.
– Det är en del av en kampanj för Lotto som har smygstartat, säger Johan Tisell, presschef på Svenska spel, till Expressen.
Han tycker att idén är oskyldig och att man inte gjort något fel när man utgett sig för att vara mäklare.
– Vi hade räknat med att avslöjas ganska snart. Det är väl tilltaget och man förstår att det inte är på riktigt.
Konceptet bygger vidare på tidigare hyllade och prisade kampanjer, bland annat med entusiasten som bygger t-banelinjen till Farsta i Thailand och fantasten som bygger en bilbana i full skala.
– Det är ett sätt att få folk att utmana fantasin. Det vanligaste man köper när man vinner mycket pengar är en platt-tv, en thailandsresa eller så renoverar man, säger Johan Tisell till Expressen.
Kuppen med mäklarsajten är bara inledningen på den nya kampanjen.
– Upplösningen kommer i nästa vecka i en reklamfilm i tv på samma tema och en folkkär västkustprofil är med. Tanken är väl att jag inte ska säga så mycket mer, säger Johan Tisell till Expressen.
Magnus Helander