Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

King och DDB tar hem Svenska Spel

Publicerad: 14 juni 2013, 08:57

Bild ur King-film för Lotto.

Det är King och DDB Stockholm som vinner Svenska Spels stora reklambyråpitch, enligt källor till Resumé. Men ingen vill kommentera förrän överklagningsperioden har gått ut.


Precis innan jul skickade Svenska Spel ut sin stora reklambyråupphandling som en present till hela Byråsverige. Det totala kontraktsvärdet för de fyra områdena ligger på mellan 130 och 140 miljoner kronor, enligt Michael Hellström på Svenska Spel.

Upphandlingen var uppdelad i fyra anbudsområden:
#Nummerspel
#Sportspel
#Lotter  
#Modervarumärket, Casino Cosmopol, Vegas samt produkterna Poker och Bingo.  

Resumé kan nu, genom ett antal olika källor, berätta hur det gick. King vinner områdena lotter och nummerspel. Byrån jobbar sedan tidigare med varumärkena Lotto och Triss, och får nu fortsätta med dessa. Tillkommer gör också nummerspelen som exempelvis Keno.  

Sedan tidigare är det känt att DDB Stockholm tar hem området sportspel, vilket Dagens media skrev tidigare i veckan. Resumé kan berätta att byrån även vinner uppdraget för modervarumärket, där även Casino Cosmopol, Vegas samt Poker och Bingo ingår.  

Kontrakten som erbjuds sträcker sig över två år, med en möjlig förlängning på ytterligare två år. Byråerna som därmed tappar uppdrag för Svenska spel är Masscreation och TBWA.

Resumé var under gårdagen i kontakt med Svenska Spel, som har valt att inte kommentera förrän överklagningsperioden på tio dagar har passerat. Vi har även varit i kontakt med Sunit Mehrotra, vd på King, och DDB Stockholms vd David Sandström. Båda lämnar standardsvaret "Inga kommentarer".

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.