Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

King of Guldägget

Publicerad: 13 April 2012, 15:30

Frank Hollingworth.

Foto: Sören Andersson.

På tisdag smäller det – då är det Guldäggsgalan, landets viktigaste reklamtävling. Frank Hollingworth, creative director och grundare av byrån King, har som juryordförande lett arbetet med att utse de mest kreativa kampanjerna under 2011. Ett mycket krävande prestigeuppdrag. –Det är en tävling i tycke och smak. Hade det varit andra personer i jurygrupperna hade resultatet kunnat bli helt annorlunda, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Guldägget 2012Frank Hollingworth

Frank Hollingworth, är en av Sveriges största och mest framgångsrika reklamare. Han har sjäv vunnit en handfull Guldägg och Hall of Fame-priset Platinaägget.  

Frank Hollingworths bästa Guldäggs-minne är när King vann Guldägget för tredje året i rad för Ica-såpan.  

–Det var ganska modigt av juryn att våga ge priset till dem man tror på och inte bry sig om vad andra ska tycka, säger Frank Hollingworth.  

Den prägeln har han också försökt sätta på årets juryarbete för 13 kategorier.

–Vi ska inte bry oss om vilka eller vad som vann förra året.

Han har jobbat för att sätta idéerna i främsta rummet. Att de bra, unika, nyskapande idéerna lyfts fram. Hans uppgift har varit att se till att jurygrupperna pratar igenom bidragen ordentligt – att det blir bra diskussioner. Men han har inte tyckt till själv om bidragen.

Jobbet har också handlat mycket om teknikaliteter, regeltolkningar och jordnära småsaker som tagit tid och kraft.   Själv skulle han vilja renodla tävlingen och skruva på upplägget.  

– Det är tråkigt att det har blivit så många kategorier. Ibland går de olika kategorierna in i varandra, och som konsument går du inte runt och blir påverkad av bara ett slags reklam. Samtidigt som jag kan förstå att det blir mer rättvist att jämföra varje kategori för sig. Men det blir inte riktigt som i verkligheten. Det är inte så man konsumerar reklam.  

– Det är integrerade kampanjer som vi håller på med. Kampanjer som syns både på tv, radio och i butik. Det är det som är reklam.  

– I den renaste av alla världar tycker jag att man bara ska dela ut ett pris för årets bästa idé. Det hade varit en tävling som jag gärna hade varit ordförande för också! Men jag förstår att det inte finns något kommersiellt värde i det, men det skulle vara drömmen.  

Kreativitet eller resultat, vilket är viktigast?
– Det blir svårt att bara se på resultatet. Det blir så "här och nu". Hade du tittat på ICA:s resultat efter första ICA-filmen så hade de nog inte haft så överdrivet bra resultat. Men tittar du i dag har de ett jäkla bra resultat eftersom det har gått så lång tid. Då blir frågan i vilket perspektiv man ska leta.  

– Jag tycker det är bättre att hålla det rent och hålla sig till det kreativa.  

Frank Hollingworth menar att Guldägget ska belöna "riktiga jobb" som kunden verkligen trott på. Kampanjer för små kunder där byrån bestämmer allt ger han inte mycket för.  

–Det är mycket svårare att vinna Guldägg för Ikea än för Kalles Tobaksaffär, om du förstår vad jag menar, säger Frank Hollingworth som tycker att det är kunden som ska lyftas fram mer.

Det krävs mycket mer att jobba med en kund som vet vad den vill och det är sådant som bör belönas, anser han.

I tävlingar där det handlar om tycke och smak dyker jävproblematik upp som ett brev på posten. Där finns det tydliga regler. Om man jobbar på byrån i fråga eller om har jobbat med kampanjen på en annan byrå tidigare ska man gå ut ur juryrummet när bidraget ska diskuteras.

Utöver juryarbetet har Frank Holingworth också jobbat med att göra galan rappare.

–Jag har försökt att påverka galan för att få den så proffsig och kortfattade som möjligt.  I fjol höll prisutdelningen på till efter midnatt. Så ska det inte bli i år.

Vad är bra reklam för dig?
– Reklam som förändrar uppfattningen om saker och ting. Den reklam som fullständigt lyckas vända min bild, den gör ett jäkligt bra jobb. Bra reklam förändrar folks uppfattning om ett varumärke, säger Frank Hollingworth som är mycket hedrad över ordförandeuppdraget.

Fotnot: Delar av intervjun har tidigare publicerats i papperseditionen av Resumé.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.